HALAMAN SANTAI

Rabu, 30 Ogos 2017

Tugas mencabar BERSATU, AMANAH hadapi PRU14

MALAYSIAKNI


Parti bongsu dalam Pakatan Harapan (HARAPAN), Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) diberi mandat mengetuai gabungan itu di negeri yang dianggap berdepan dengan tentangan sengit daripada BN.

Perkara itu diputuskan dalam Mesyuarat Majlis Presiden HARAPAN hari ini.

Berdasarkan persetujuan itu BERSATU diberi kepercayaan menerajui HARAPAN Perak, Johor, Kedah dan Perlis.

Semua negeri terbabit boleh dianggap bakal menyaksikan pertempuran sengit antara HARAPAN dan BN pada pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Johor yang merupakan kubu kuat BN secara tradisi, akan dipimpin Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yassin. Untuk rekod beliau pernah menjadi menteri besar di Johor selama sembilan tahun, dari Ogos 1986 hingga 13 Mei 1995.

DAP di 3 negeri

Sementara itu Timbalan Presiden BERSATU Datuk Seri Mukhriz Mahathir pula akan memimpin HARAPAN di Kedah. Seperti Muhyiddin, Mukhriz juga pernah berkhidmat sebagai menteri besar.

Malah nama Mukhriz sebagai calon menteri besar digunakan BN sebagai salah satu 'senjata' mereka untuk merampas Kedah daripada kerajaan Pakatan Rakyat menjelang PRU ke-13 lalu.

Bagaimanapun Mukhriz digulingkan semasa beliau masih di dalam Umno.

Sementara itu tokoh yang kurang dikenali secara relatif - Ahmad Faizal Azumu dan Ameir Hassan - masing-masing mengetuai HARAPAN Perak dan Perlis.

Kedua-dua mereka adalah anggota Majlis Pimpinan Tertinggi BERSATU.

Perak berjaya ditawan daripada BN semasa PRU ke-12 melalui kerjasama PKR, DAP dan PAS.

Bagaimanapun selepas PRU ke-13 BN mengekalkan penguasaan di situ walaupun pembangkang berjaya juga bertapak di banyak kawasan.

Perlis pula memang kubu kuat BN sejak sekian lama dan pembangkang jarang-jarang berjaya menembusinya secara meluas.

Pada PRU ke-13 lalu BN menguasai 13 daripada 15 kerusi dewan undangan negeri berkenaan.

Mengikut pengumuman hari ini, PKR pula akan memimpin di empat negeri, termasuk Selangor yang sedang ditadbir oleh timbalan presiden parti berkenaan, Datuk Seri Azmin Ali.

PKR juga akan memimpin HARAPAN di Pahang, Negeri Sembilan dan Sabah, masing-masing melalui bekas timbalan menteri, Datuk Fauzi Rahman, Aminuddin Harun dan Christina Liew.
Ketiga-tiga mereka adalah pengerusi PKR di negeri masing-masing.

Sementara itu DAP dan Parti Amanah Negara (AMANAH) masing-masing diberi kepercayaan mengetuai HARAPAN di tiga negeri.

Selain Pulau Pinang, DAP turut dilantik mengetuai HARAPAN Sarawak dan Wilayah Persekutuan.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng bertanggungjawab di Pulau Pinang, manakala pemangku Pengerusi DAP Tan Kok Wai dilantik untuk Wilayah Persekutuan dan Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jien mengetuai HARAPAN di negeri berkenaan.

Bagi Parti Amanah Negara (AMANAH) pula, mereka akan mengetuai HARAPAN di Kelantan, Terengganu dan Melaka.

Naib Presiden AMANAH Datuk Husam Musa memimpin HARAPAN Kelantan, Anggota Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Raja Shah Raja Ahmad di Terengganu dan Adli Zahari di Melaka.

Pengumuman pelantikan itu disahkan Pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail serta tiga timbalan presiden gabungan itu Muhyiddin, Guan Eng dan Mohamad Sabu.


Tiada ulasan: