HALAMAN SANTAI

Ahad, 27 Ogos 2017

PRU14 : Pergaduhan 3 Penjuru di Selangor

MALAYSIAN ACCESS

PRU14


Pertandingan tiga penjuru boleh dijangka di Selangor pada pilihan raya akan datang PRU14 , dengan Pas menegaskan ia telah ditolak oleh DAP dan Parti Amanah Negara (PAN) untuk bertanding di 42 daripada 56 kerusi negeri.
 
Penganalisis politik Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata ia pasti berlaku jika Pas meneruskan rancangannya, yang didedahkan oleh Pesuruhjaya Pas Selangor Sallehen Mukhyi, bagi negeri di mana ia bertanding di 21 kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-13.

“Pertandingan tiga penjuru pasti akan berlaku, yang pergi tanpa berkata.”

Tetapi, Azizuddin menegaskan bahawa ia mungkin tidak berfungsi memihak kepada mereka.

“Mereka tidak boleh hidup sendiri di Selangor. Mereka perlu membentuk satu pakatan yang bebas cukup kuat untuk meraih undi. ”

Dalam sidang akhbar semalam, Sallehen berkata pernyataan dahulu yang dibuat oleh DAP dan PAN telah memaksa Pas untuk mempertimbangkan bertanding di 42 kerusi negeri di Selangor.

“Mereka adalah orang-orang yang memulakan, dan kami menerima cabaran mereka,” kata Sallehen.

Dia kata Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua dan Pengerusi PAN negeri Izham Hashim mempunyai kedua-dua pihak menegaskan bahawa mereka akan mengambil kerusi yang dipegang oleh Pas dalam pilihan raya akan datang.

“Kami sedang mengkaji perkara ini dengan serius. Kami akan bertanding di kerusi yang secara tradisi dipegang oleh Pas. Kami tidak akan tunduk kepada mereka dan bersedia untuk menghadapi pesaing kami, sama ada Barisan Nasional atau Pakatan Harapan.

“Selangor Pas bersedia untuk meletakkan calon di 42 kerusi walaupun ia menyebabkan pertandingan tiga penjuru antara Pas, Pakat-an Harapan dan BN.”

Tanpa mengambil apa-apa pendirian, Sallehen berkata Pas Selangor bersedia untuk berunding dengan pihak-pihak lain, tetapi ia tidak akan bekerjasama dengan BN.

Beliau berkata keputusan Selangor Pas untuk bertanding bagi 42 kerusi, meningkat daripada 21 lebih daripada Pilihan Raya Umum ke-13, adalah tidak dibincangkan dengan Azmin tidak disampaikan kepada beliau.

Beliau berkata tidak ada sebarang perbincangan rasmi mengenai kerusi lagi sejak Pas mengambil keputusan untuk memutuskan hubungan politik dengan PKR tahun ini.

Selangor Pas, katanya, mengadakan perbincangan dengan Azmin mengenai perkara-perkara negeri, tetapi tidak mengenai isu-isu politik.

Beliau berkata beberapa pemimpin Pas Selangor, yang cuba untuk meyakinkan PKR untuk membincangkan perkara-perkara pilihan raya dengan parti, telah berbuat demikian dalam kapasiti peribadi mereka.

“Pendirian Pas adalah lebih penting daripada sudut pandangan peribadi. Seperti yang saya katakan sebelum ini, Selangor Pas tidak pernah menutup pintu untuk perbincangan, terutama dalam memastikan kesejahteraan rakyat serta negeri ini, dan kestabilan politik. ”

Sallehen berkata parti itu juga menyasarkan untuk mengambil semula kerusi Parlimen Gombak, yang diadakan oleh PKR.

Azmin yang Selangor mentenri besar, memenangi kerusi itu pada 2008 dan 2013.

“Adalah penting bagi kita untuk mengambil kembali Gombak. Ia adalah kerusi tradisi Pas, “katanya, sambil menambah bahawa walaupun sebelum kewujudan PKR, Pas telah sentiasa berminat dalam banyak kerusi di Selangor.

“Keputusan untuk bertanding di 42 kawasan Dewan Undangan Negeri telah dipersetujui oleh Jawatankuasa Pusat Pas.”

Beliau berkata jawatankuasa pusat parti itu juga akan membuat keputusan di mana kerusi Parlimen yang akan bertanding di Selangor.

Beliau melahirkan keyakinan bahawa Pas akan menang semua kerusi yang merancang untuk bertanding, sambil menambah bahawa calon-calon yang berpotensi untuk kerusi itu akan terdiri daripada tokoh-tokoh Pas berpengaruh serta muka baru.


Tiada ulasan: