HALAMAN SANTAI

Selasa, 29 Ogos 2017

PM Najib Lancar Projek ‘River Of Life’

Liya S.

river of life


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak malam ini melancarkan fasa pertama ‘River Of Life’ (ROL) dan projek Blue Pond di Masjid Jamek di sini yang akan mengubah kualiti air di sungai utama di Klang Lembah dari paras yang tidak selamat untuk selamat untuk kegunaan riadah.

ROL, yang dilancarkan pada tahun 2011, merupakan projek perintis di bawah inisiatif Greater Kuala Lumpur / Klang Valley dan akan menjadikan Kuala Lumpur sebuah bandar bertaraf dunia.

Ia bertujuan untuk menghidupkan semula Sungai Klang dan Sungai Gombak di dalam bandar dan mengubah bank menjadi kawasan tepi laut dengan nilai ekonomi dan komersil melalui pembersihan sungai, pengindahan dan pembangunan tanah.

Fasa pertama keindahan sungai untuk Precinct 7 projek ROL melibatkan tapak bersejarah seperti Dataran Merdeka, Masjid Jamek dan Pasar Sentral yang berada di pertemuan kedua-dua sungai.

Daya tarikan baru adalah jambatan pejalan kaki yang akan dibina untuk menghubungkan Masjid Jamek dengan Bangunan Sultan Abdul Samad dan Dataran Merdeka, memotong masa perjalanan sebanyak 50 peratus.

Projek ROL setakat ini telah menyelesaikan 110 km kerja pembersihan di lapan sungai, iaitu Sungai Gombak, Sungai Batu, Sungai Jinjang, Sungai Keroh, Sungai Bunus, Sungai Ampang, Sungai Klang dan Sungai Keroyong. – BERNAMA


Tiada ulasan: