HALAMAN SANTAI

Rabu, 1 Januari 2014

Asri: Penjimatan mesti termasuk golongan istana



Billy Boey & Ragananthini Vethasalam



Sebelas langkah baru perdana menteri untuk mengurangkan perbelanjaan sektor awam nampaknya tidak diterima semua pihak, dengan beberapa individu terkenal tampil menyatakan perasaan tidak puas hati mereka.

"Apa pandangan saya untuk 11 langkah kurangkan perbelanjaan? Tiada pengorbanan, tiada kejayaan.

"Dalam kes ini, ia tidak sama dengan kesakitan rakyat, jadi kamu tidak dapat kasih sayang kami. Maaf," kata aktivis dan kolumnis Marina Mahathir (kiri).

Beliau berkata demikian sebagai mengulas langkah terbaru Datuk Seri Najib Razak, selari dengan rungutan orang ramai berhubung kenaikan harga barangan dan perkhidmatan serta kos sara hidup.

Sementara itu, bekas mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin pula berkata, pengurangan kos mesti melibatkan pelbagai pihak, termasuk golongan istana.

"Ramai tidak mahu kata, saya terpaksa kata. Potongan penjimatan hendaklah di semua peringkat termasuk golongan istana," tulisnya di Twitter.

Bagaimanapun, langkah perdana menteri mengumumkan 11 langkah penjimatan tetap menerima sokongan dari anggota kabinet, sepertiyang disuarakan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohammed Khaled Nordin.

"Najib umum 11 langkah penjimatan belanja kerajaan... sokong!," tulisnya.
Turut memberi sokongan ialah ketua Pemuda Parti Gerakan Kedah, Tan Keng Liang yang berpendapat tindakan tersebut adalah langkah yang betul.

"Rakyat Malaysia mahu kerajaan mengurangkan kos pentadbiran sebelum manaikkan sebarang cukai. Pengumuman PM@najibrazak pastinya salam usaha yang betul," tulisnya.

Tiada ulasan: