HALAMAN SANTAI

Sabtu, 31 Januari 2015

Kalau PERKASA ini rasis buktikan – Ibrahim Ali

 
Setiap hari kita menerima permohonan menjadi ahli 200-250 permohonan.


ibrahim ali1


KUALA LUMPUR: Pertubuhan Pribumi PERKASA Malaysia (PERKASA) menafikan tuduhan yang mangatakan badan bukan kerajaan (NGO) itu menjadi alat kepada parti politik tertentu di negara ini.

Presidennya Datuk Ibrahim Ali berkata, walaupun PERKASA dilihat agresif dan ekstrem mempertahankan isu-isu sensitif berkaitan agama Islam dan orang Melayu, tetapi ia turut mengkritik semua parti politik termasuk Barisan Nasional dan UMNO.

“Kalaulah PERKASA ini dituduh sebagai alat, masakan sudah lebih enam tahun kita ada ahli lebih 700,000 sekarang ini dan sudah pinda perlembagaan kita untuk menjalankan PERKASA mengikut kawasan parlimen.

“Kita mahu PERKASA mengikut sistem parlimen, ada jawatankuasa, cukup tersusun dan keahlian yang bertambah setiap hari. Setiap hari kita menerima permohonan menjadi ahli 200-250 permohonan,” katanya dalam rancangan ‘Ruang Bicara’ yang disiarkan secara langsung di BernamaTV malam tadi.

Rancangan itu yang bertajuk ‘NGO dan Perpaduan Nasional’ dihoskan oleh Sherkawi Jirim serta turut disertai ahli geostrategi Prof Dr Azmi Hassan sebagai tetamu jemputan bagi membincangkan peranan NGO dalam perpaduan rakyat.

Ibrahim berkata, pelbagai tuduhan dan persepsi negatif yang dilemparkan dengan mengatakan PERKASA sebagai sebuah NGO yang rasis dan ektremis juga dibuat kerana ada pihak bimbang dengan peranan yang dimainkan PERKASA.

Katanya, ini kerana tindakan PERKASA yang lantang mengkritik pihak yang mempersoalkan perkara-PERKASA sensitif dilihat boleh membantutkan agenda politik mereka.

“Kalau PERKASA ini rasis buktikan. Kita bertindak mengikut perlembagaan dan merupakan NGO yang sah. Banyak NGO lain yang mengeluarkan kenyataan yang sensitif tetapi mereka tidak dituduh rasis.

Tiada ulasan: