AMBIL pisau, calarkan tangan sendiri atau orang lain. Ini adalah perbuatan yang haram dalam Islam.”

Inilah kenyataan pertama saya beri bila saya ditanya mengapa undang-undang hudud mempunyai peruntukan potong tangan dalam jenayah mencuri. Islam teramat mengambil berat isu mencederakan anggota badan. Tetapi mengapa ada peruntukan potong tangan?

Satu daripada Rukun Islam adalah bayar zakat. Soal ekonomi adalah rukun dalam Islam. Bila sebut sahaja ‘rukun’, maknanya seperti solat yang juga adalah rukun Islam. Seorang Muslim sukar digelar Muslim kalau dia tidak bersolat.

Demikian juga seorang Muslim sukar dikenali sebagai Muslim kalau dia tidak membayar zakat jika sudah mampu.

Perkataan ‘rukun’ membawa makna bahawa setiap Muslim wajib belajar dan menghayati ruh solat sejak baligh. Demikian juga, setiap Muslim wajib belajar rukun zakat.

Tetapi cara kita berfikir tentang agama sangat sempit. Pengajaran rukun zakat tidak memberi kefahaman ilmu ekonomi. Seorang pelajar yang belajar tentang rukun zakat besar mungkin tidak faham apa-apa pun tentang ekonomi.

Kita kena faham silibus zakat dalam erti yang lebih luas. Memahami zakat maknanya memahami ekonomi.

Khalifah Abu Bakar telah berperang dengan mereka yang enggan membayar zakat. Saidina Umar pada mulanya tidak setuju dengan cadangan Khalifah Abu Bakar kerana baginya, mereka yang tidak membayar zakat masih Muslim. Mengapa perlu memerangi mereka?

Tetapi Khalifah Abu Bakar memahami zakat bukan sekadar satu kewajiban agama, atau penyucian diri. Beliau memahami zakat dalam konteks ekonomi yang lebih luas.

Baginya, walaupun mereka ini masih Muslim, tetapi keengganan mereka untuk membayar zakat akan menjatuhkan ekonomi negara secara keseluruhan.

Pada zaman Khalifah Umar al-Khattab ketika kepimpinan khalifah semakin meluas ke dunia bukan Arab, beliau mengimport sistem pengurusan akaun kewangan Parsi yang dikenali sebagai ‘diwan’. Akibatnya, akauntan-akauntan Arab terpaksa belajar bahasa Parsi untuk mengaplikasikan diwan.

Betapa seriusnya Umar melaksanakan rukun zakat. Umar memahami rukun zakat dalam erti kata kewajiban mencari sistem pengurusan ekonomi yang lebih efektif,
sistematik dan telus.

Bila kita memahami rukun zakat sebagai kewajiban menjaga kestabilan ekonomi, maka sudah tentu apa-apa yang mengacau-bilau ekonomi wajib dihalang. Ini termasuk mencuri. Hudud potong tangan patut difahami dalam konteks ekonomi yang lebih luas.

Saya suka kenyataan Tun Mahathir bahawa beliau tidak akan memaafkan 1MDB. Ketegasan beliau dalam meneruskan 'jihad' sehingga mendapat penjelasan tentang kerugian RM42 bilion dalam 1MDB adalah tindakan yang bertepatan dengan tindakan Khalifah Abu Bakar memerangi mereka yang enggan membayar zakat.

“Ini bukan 2 atau 4 bilion. Ini adalah 42 bilion,” kata Tun Mahathir. Di sini saya ingin kembali kepada persoalan potong tangan. Adakah kejam jika kita memotong tangan pencuri yang jelas terbukti mencuri RM42 bilion harta negara?

Hudud potong tangan memang keras. Tetapi kekerasannya bukan dilaksanakan ke atas mereka yang mencuri RM2 atau RM4,000. Sepatutnya, ulama-ulama meletakkan kadar satu milion ringgit dalam kes potong tangan. Saya yakin majoriti rakyat multikultural akan setuju dengan hudud potong tangan.

Rakyat sebenarnya ingin melihat undang-undang yang menghukum para pencuri elit. Kita lihat di dunia luar bagaimana undang-undang jenayah biasanya hanya efektif dilaksanakan pada rakyat umum, bukan pada para pencuri elit.

Kalau ulama-ulama memperjuangkan perlaksanaan hudud ke atas pencuri-pencuri elit, sudah tentu rakyat multikultural akan lebih memahami mengapa perlunya hukuman potong tangan ini.

Bagi pendapat saya, laksanakan hudud ke atas pencuri-pencuri elit ini dulu. Bebaskan negara daripada pencuri-pencuri elit. Mantapkan ekonomi negara, jagalah periuk nasi rakyat, barulah memperkenalkan hudud-hudud yang lain.

Islam adalah rahmat dunia yang bersifat multikultural. Tunjukkan bagaimana kanun hudud membawa rahmat ini. Tonjolkan kanun hudud yang mesra rakyat.

* Abdul Naser Tun Rahman          
Tokoh pendakwah Perak