HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 September 2016

ALAMAKKK....NAMA PAK LAH PUN TERBABIT JUGA!!

 shahbudindotcom


Ada dua persoalan utama timbul berikutan laporan terbaru oleh Free Malaysia Malaysia berkaitan sijil halal kedua yang mahu dikeluarkan oleh Risda dengan dengan kerjasama Institut Kerjasama Islam Antarabangsa Malaysia atau Ikiam.

- Ikiam adalah sebuah NGO yang dinaungi oleh bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

- Ikiam dipengerusikan oleh Zahidi Zainul Abidin yang juga merupakan Pengerusi Risda. Zahidi, dalam masa yang sama merupakan Ahli Parlimen dan Ketua UMNO Bahagian Padang Besar, Perlis.
 
 
 
 
Dalam persoalan pertama, dengan merancang mahu mengeluarkan sijil halal kedua untuk usahawan Bumiputera, apakah Ikiam yang dinaungi oleh Pak Lah sedar bahawa tindakan itu adalah bertentangan dengan undang-undang di bawah Akta Perihal Dagangan 2011 seperti yang dinyatakan oleh Ketua Pengarah Jakim sendiri?

Jika Ikiam tidak sedar mengenainya, apakah Pak Lah sebagai bekas Perdana Menteri turut tidak menyedarinya juga?

Dalam hal ini, pernahkah Ikiam meminta pandangan dan nasihat daripada Pak Lah terlebih dahulu sebelum mahu mengeluarkan sijil halal kedua tersebut?

Berkaitan persoalan kedua pula, tidakkah macam pelik apabila Risda dan Ikiam menjalinkan kerjasama sedangkan kedua-duanya dipengerusikan oleh orang yang sama?
 
 
 
 
Jika pengeluaran sijil halal itu melibatkan bayaran tertentu yang perlu dibuat oleh usahawan Bumiputera dan merupakan pendapatan kepada  Risda dan Ikiam, tidakkah ini bermakna terdapat percanggahan kepentingan yang telah dilakukan oleh Zahidi selaku pengerusi kepada kedua-duanya?

Atau mungkinkah Risda sedang dijadikan "kenderaan"  untuk memberi pendapatan kepada Ikiam sebagai sebuah NGO? 


Tiada ulasan: