HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 September 2016

DAP Klang minta Azmin tinggal Pas untuk kukuhkan Pakatan Harapan

ARIF ATAN
 
 
Ronnie Liu Tian KhiewRonnie Liu Tian Khiew


Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali perlu meninggalkan Pas dalam usaha memperkukuh Pakatan Harapan, tegas bekas Exco DAP Kerajaan Negeri Selangor, Ronnie Liu Tian Khiew.

Bagi beliau, Azmin dan sebahagian PKR lain perlu memberikan sokongan kepada Amanah yang menggantikan Pas bagi mengelakkan kekeliruan rakyat khasnya di Selangor.

"Pakatan Harapan adalah harapan kita semua. Pas sudah tolak Pakatan Harapan selepas menolak DAP dan Amanah.

"Tapi rakyat dan penyokong keliru apabila Azmin masih mahu bekerjasama dengan Pas. Rakyat tak akan percaya kepada Pakatan Harapan jika keadaan ini diteruskan," ujarnya ketika dihubungi Malaysia Dateline hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas desakan DAP Klang yang dipimpin beliau supaya parti itu keluar daripada kerajaan negeri jika Azmin masih memilih Pas.

DAP Klang juga mahu pilihan raya mengejut diadakan di negeri itu selepas persempadanan semula kawasan pilihan raya dibuat.

Ini kerana, berdasarkan kajian DAP, Pakatan akan kehilangan negeri Selangor jika persempadanan pilihan raya yang dipamirkan oleh SPR sekarang diluluskan.

Bagi mengelakkan kerajaan negeri jatuh, DAP mencadangkan agar pilihan raya mengejut diadakan sebelum persempadanan semula ini boleh berkuatkuasa.

Sebelum ini, Pemuda Amanah berpendirian menyokong cadangan agar pilihan raya serentak dibuat di negeri Pulau Pinang dan Selangor sebelum persempadanan semula ini berkuatkuasa.

Bekas naib presiden Pas, Datuk Husa Musa pula mendakwa Pas parti yang sangat 'pragmatik' kerana boleh berubah-ubah mengikut keperluan dan kepentingan kuasa dan politik.

Ketika Pas dengan tegas berkata tidak boleh bekerjasama dengan DAP dan Amanah, Pas boleh pula duduk dan bekerjasama dengan DAP dan Amanah dalam kerajaan negeri Selangor.

Tiada ulasan: