HALAMAN SANTAI

Jumaat, 30 September 2016

Kawalan keselamatan di pesisir pantai Sabah akan diperbaharui, lebih proaktif

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Langkah baru yang lebih proaktif akan digerakkan kerajaan dalam usaha menangani kes penculikan di perairan Sabah, tegas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
 
Malah beliau tidak menolak kewujudan 'tali barut' di kalangan orang dalam itu sendiri yang bertindakmenyalurkan maklumat menyebabkan pasukan keselamatan sukar untuk bertindak di sesuatu kawasan yang menerima ancaman.
 
"Tetapi ini bukan alasan. Saya juga merasakan ini tamparan kepada kita. Kita mahu supaya tindakan, yang mungkin baru dilakukan oleh pasukan keselamatan. Saya akan kemukakan kepada mereka sebab rakyat Sabah tidak boleh terima penculikan secara berterusan.
 
"Saya percaya ada maklumat dalaman disampaikan kepada orang luar, sebab itu sukar untuk kita kawal kawasan pesisiran pantai yang luas," katanya di sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno, di PWTC, petang tadi.
 
Pada 11 September lalu, tiga kru anak kapal diculik tujuh lelaki bersenjata berhampiran Pulau Pom Pom di perairan Semporna.
 
Kesemua mangsa yang diculik disahkan bukan warga Malaysia, namun memegang status pemastautin tetap negara ini.
 
Kesemua mangsa dipercayai dilarikan oleh kumpulan Kidnap For Ransom (KFR) ke arah Kepulauan Tawi-tawi, di selatan Filipina.
 
Penculikan itu berlaku beberapa hari selepas pihak Kawalan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) melaporkan pelaksanaan operasi intensif terhadap penyeludup.
 
Beberapa minggu sebelum itu, pasukan keselamatan Malaysia itu dilaporkan berada dalam keadaan berjaga-jaga, susulan operasi menyeluruh tentera Filipina terhadap bagi membasmi kumpulan pengganas Abu Sayyaf. 
 
 

Tiada ulasan: