HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 September 2016

Najib yang ada kuasa dan perlu diserang, bukan Mahathir

MOHD ALI HASHIM
 
 
Mohamad Sabu menerima kemasukan ahli baru dari keturunan India dan penubuhan cawangan baru Amanah bagi Parlimen LarutMohamad Sabu menerima kemasukan ahli baru dari keturunan India dan penubuhan cawangan baru Amanah bagi Parlimen Larut


Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Mohamad Sabu menyatakan Tun Mahathir Mohamad sudah tidak perlu diserang tatkala ini, kerana beliau tidak lagi mempunyai kuasa seperti Datuk Seri Najib Tun Razak.

Malah katanya, serangan terhadap Perdana Menteri adalah suatu kemestian kerana ia mempunyai kuasa yang mampu untuk melakukan apa saja kerosakan terhadapa rakyat sepertimana yang sedang dilakukan kini.

Menurut beliau lagi, Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang diluluskan memberi kuasa meluas kepada Najib selaku Perdana Menteri untuk mengisytiharkan sesuatu kawasan sebagai zon darurat.

"Akta MKN ini menjadi senjata untuk Perdana Menteri menyekat suara rakyat dari terus mengkritiknya termasuklah skandal 1MDB.

"Kuasa yang ada pada Najib akan menggalakkan banyak lagi kemungkaran yang boleh dilakukan.

"Jika pada zaman Mahathir banyak berlaku kerugian, sebaliknya pada zaman Najib banyak berlaku kecurian dan merompak wang rakyat, " tegasnya lagi ketika berucap pada program pelancaran Amanah kawasan Larut.

`Beliau juga berkata, negara kini mengalami kerugian besar apabila Perdana Menteri tidak berani untuk menampakkan dirinya dalam beberapa program besar di Eropah dan Amerika.

"Kenapa mesti wakilkan kepada Zahid sedangkan Perdana Menteri berada dalam negara.

"Apa yang menyekat Najib untuk hadir di Amerika dan juga Eropah dalam beberapa program yang sepatutnya dihadiri oleh Perdana Menteri.

"JIka Perdana Menteri tidak berani untuk melawat Eropah dan hadiri Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, untuk apa lagi beliau menjadi Perdana Menteri, " tanya beliau lagi.

Sehubungan itu katanya, adalah lebih baik bagi Najib untuk melepaskan jawatan dan memberi peluang kepada mereka yang berani unutk membela nasib rakyat menggantikannya dengan segera.

Beliau juga berkata pemimpin negara seperti Najib seharusnya merasa malu apabila negara turut dilabel sebagai sebuah negara kliptokrasi yang menjurus kepada unsur-unsur penyamun dan pencurian dana rakyat oleh pemimpin negara.

Ujarnya lagi, Amanah sudah pun bersedia untuk menjadi pembela bagi memperjuangkan nasib rakyat yang tidak mendapat pembelaan sewjarnya dari kerajaan Umno dan BN yang sedang memerintah.

Ia juga berkata, siapa saja yang bersekongkol dengan Umno dan BN tidak harus diberi mandat dan sokongan walaupun parti tersebut melaung-laungkan dirinya sebagai opsisi, sebaliknya tidak pada hakikatnya.

Oleh kerana itu, mana-mana parti atas apa jua jenama yang mereka gunakan selagi tunduk kepada parti pemerintah harus dinyahkan dari bersama-sama untuk meraih sokongan menjelang pilihan raya umum ke 14 yang akan datang.

Dalam kesempatan yang ada, Mohamad Sabu turut menerima kemasukan ahli baru dari keturunan India dan penubuhan cawangan baru Amanah bagi Parlimen Larut.

Hadir sama dalam program di Pekan Selasa,Batu Kurau tersebut ialah Pengerusi Amanah Perak, Asmuni Alwi serta Pengarah Pilihan Raya PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Tiada ulasan: