HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 September 2016

Azmin Gagal Urus Selangor – Noh Omar

 

 



“Pentadbiran kerajaan negeri Selangor di bawah kepimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Azmin Ali sebenarnya gagal menguruskan negeri dengan baik yang menyebabkan masalah seperti air tercemar boleh berlaku.”

Itu tegas Menteri Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kesejahteraan Bandar, Tan Sri Noh Omar pada sidang media di Semenyih berikutan krisis air di beberapa kawasan di negeri ini sejak beberapa hari lalu.


“Saya difahamkan Sungai Langat telah tercemar akibat pembuangan sisa toksik daripada kilang-kilang yang dibina berhampiran sungai.

“Sepatutnya, dari awal lagi kerajaan negeri dah bertindak dengan memantau kegiatan kilang-kilang ini tetapi malangnya, datang pun tidak, apa lagi nak memantau?” katanya.

Jelas Noh, kesan daripada gangguan bekalan air ini, beribu-ribu rakyat terpaksa menanggung sengsara yang kerajaan negeri seperti tidak ambil peduli.

“Masalah air ni bukannya baharu tetapi dah lama dan kerap berlaku terutama di kawasan Semenyih gara-gara nak urus sendiri.

“Masalahnya, kalau pandai mengurus tak apalah juga tetapi ini tidak, semua jadi kelam kabut hingga timbul masalah seperti ini,” ujarnya.

Katanya lagi, sikap kerajaan negeri yang suka menuding jari kepada pihak lain demi menutup kelemahan dan kesalahan sendiri kini telah tidak dapat dielakkan lagi.

“Dah tak ada kambing hitam yang boleh dituding lagi. Sebelum ini, asyiklah nak salahkan pihak lain tetapi sekarang, terus terdiam sebab semua kesalahan datang daripada sikap sendiri.

“Macam tulah juga dengan kutipan sampah di Selangor, elok-elok dah ada Alam Flora, kerajaan negeri batalkan sebab urus sendiri kononnya syarikat tersebut adalah kroni UMNO.

“Sudahnya, sampah tak berkutip dan keadaan menjadi semakin kelam kabut,” tegasnya.

Tambah Noh, sepatutnya kepimpinan negeri menjenguk permasalahan rakyat kerana itu adalah tanggungjawab yang diamanahkan oleh rakyat.

“Kedatangan saya di sini adalah untuk membantu walaupun ini tanggungjawab kerajaan negeri tetapi sebagai Menteri, saya tidak boleh melihat kesengsaraan rakyat yang hanya disebabkan oleh masalah yang boleh diselesaikan tetapi tidak diselesaikan,” katanya. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: