HALAMAN SANTAI

Sabtu, 26 Mei 2018

Surat layang dakwa polis pangkat rendah terabai, minta perhatian PM

 
Pegawai atasan didakwa lebih mencium tangan ahli politik demi kepentingan mereka.





PETALING JAYA: Satu surat layang yang didakwa daripada kakitangan polis berpangkat rendah mendakwa mereka diabai oleh kakitangan berpangkat tinggi pihak berkuasa dan meminta campurtangan perdana menteri.

Surat yang tersebar di media sosial itu meminta Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melihat dakwaan salahlaku dan tidak beretika dalam pasukan itu yang menyebabkan masyarakat memandang polis sebagai agensi yang tidak berintegriti.

“Pegawai-pegawai rendah diabaikan dari segi kenaikan pangkat, jawatan dan sebagainya. Selain itu, kepimpinan teratas juga mengamalkan korupsi, pilih kasih dan bersikap perkauman yang melampau,” kata surat itu.

Surat itu juga meminta perdana menteri memberi perhatian kepada masalah lambakan kenderaan pasukan yang tidak ekonomi dan tuntutan pakaian, kasut dan telefon yang tidak dijelaskan atas alasan peruntukan dipotong walaupun “kutipan GST menjangkau berpuluh juta”.

“Seharusnya kepimpinan atasan terus dipencenkan dan diganti dengan warga polis yang ikhlas, jujur dan tidak korup,” kata surat itu.

Tiada ulasan: