HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 September 2019

Adib mati akibat dipukul, diserang pihak ketiga – Koroner Rofiah


 Jawatankuasa Menyelamat Kuil Sri Maha Mariamman Seafield hari ini memfailkan permohonan semakan keputusan Mahkamah Koroner yang tidak membenarkan mereka menjadi pihak berkepentingan dalam prosiding inkues bagi menyiasat punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.




SHAH ALAM – Mahkamah Koroner hari ini memutuskan punca kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd. Kassim akibat dipukul dan diserang oleh pihak ketiga.

Keputusan itu diumumkan oleh  Koroner Rofiah Mohamad selepas 41 hari prosiding inkues bagi menentukan punca kematian Allahyarham Muhammad Adib berlangsung.

Ketika membacakan keputusan tersebut, Koroner Rofiah juga berkata, mahkamah memutuskan bahawa kecederaan Allahyarham Muhammad Adib bukan perbuatan sendiri sebaliknya disebabkan perbuatan jenayah oleh dua atau lebih individu.

Turut hadir mendengar keputusan inkues itu adalah abang dan tunang Allahyarham Muhammad Adib, Mohd. Asraf dan Nurul Najihah Mohd. Radzi serta peguam keluarga, Shazlin Mansor.

Bagaimanapun bapa arwah, Mohd. Kassim Abdul Hamid tidak hadir mendengar keputusan inkues itu.

Kedengaran suara mengucap syukur Alhamdulillah sebaik Rofiah membaca rumusan keputusan inkues itu.

Mahkamah Koroner menyerah kepada Peguam Negara dan polis untuk melakukan pendakwaaan.
Mahkamah turut menyalahkan pihak FRU dan polis yang gagal mengawal rusuhan yang berlaku sebelum insiden Muhammad Adib.

Membaca lanjut keputusan tersebut, Koroner Rofiah berkata, Allahyarham Muhammad Adib telah diheret keluar dari jentera EMR.

“Allahyarham Muhammad Adib mempunyai hubungan jiwa yang erat dengan abangnya, Mohd. Asraf apabila meluahkan apa yang berlaku apabila arwah telah ditarik dan dipukul,” kata Koroner Rofiah.

Peguam keluarga Muhammad Adib, Shazlin Mansor dilihat menangis teresak-esak sebaik Koroner Rofiah membaca keputusan inkues

Sementara itu, prosiding inkues bagi menentukan punca kematian Muhammad Adib yang bermula pada 11 Februari lalu telah memanggil 30 saksi termasuk beberapa saksi pakar telah berlangsung selama 41 hari selain 137 eksibit dikemukakan.

Muhammad Adib, 24, yang merupakan anggota van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Subang Jaya parah selepas dipercayai diserang dan dipukul perusuh dalam kejadian kekecohan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 November 2018.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir di Institut Jantung Negara (IJN) pada 17 Disember tahun lalu.

Berita penuh menyusul. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: