HALAMAN SANTAI

Selasa, 24 September 2019

Identiti politik dan 5 faktor penentu PRK Tg Piai


   
Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai di Johor akan diadakan ekoran kematian bekas timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Md Farid Md Rafik.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menerima notis rasmi mengenai kekosongan kerusi tersebut Farid meninggal dunia pada Sabtu yang lalu.

Satu mesyuarat khas akan diadakan oleh SPR di Putrajaya pada Selesa depan untuk menentukan tarikh bagi hari penamaan calon, tempoh kempen dan hari pengundian.

Malaysiakini telah mengenal pasti enam faktor utama yang akan mempengaruhi PRK akan datang ini.


(1) Selepas memenangi lima PRK dan kalah tiga, adakah Pakatan Harapan mampu mengekalkan kerusi Tanjung Piai?

PRK ini merupakan yang kesembilan selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14) pada 9 Mei 2018.

Lapan PRK sebelum ini diadakan masing-masing DUN Sungai Kandis, Balakong, Seri Setia,
Semenyih dan Rantau. Manakala, PRK diadakan bagi kawasan parlimen Cameron Highlands, Port Dickson dan Sandakan.

PH memenangi lima daripada lapan PRK ini, kalah tiga ditangan BN, di Cameron Highlands, Semenyih dan Rantau.

Dalam tiga kekalahan ini, kerusi DUN Semenyih merupakan kekalahan sangat signifikasi sebelum menang kawasan tersebut pada PRU14, tetapi gagal mempertahakan hanya selepas 10 bulan kemudian.

Bekas perdana menteri Najib Abdul Razak turun dengan agresif dalam kempen bersama BN, selepas memperkenalkan taktik kempen "Bossku" ketika di PRK Cameron Highlands, mengetuai BN memenangi tiga PRK berturut-turut.

Tiga kemenangan ini juga memperkuatkan kerjasama antara Umno dan PAS. Namun, PH mempertahankan masa depan politiknya selepas mempertahankan kerusi parlimen Sandakan di Sabah.

Selepas lebih setahun menjadi kerajaan 'bulan madu' PH telah pun tamat. Keputusan PRK Tanjung Piai akan menentukan kekuatan semasa kerajaan PH dikalangan rakyat Malaysia.

 (2) Selepas Umno-PAS berkerjasama secara rasmi, ke mana pergi undi Melayu?

Umno dan PAS sentiasa membangkitkan isu kaum dan agama sejak kalah di PRU14. Bermula dengan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) sehingga kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim dan pengenalan tulisan khat di sekolah rendah, pemimpin Umno dan PAS mendakwa PH tidak mempertahankan Melayu dan Islam. Naratif ini meletakkan PH di posisi yang lemah.

Lebih kurang 57 peratus pengundi di Tanjung Piai merupakan Melayu. Umno dan PAS dipercayai akan menggunakan isu agama dan kaum semasa kempen mereka di kerusi parlimen ini.

Farid, daripada Bersatu mendapat 21,255 undi pada PRU14 dan menewaskan BN dengan majoriti kecil 524 undi.
Wee Jeck Seng 
Pada masa itu, wakil MCA, Wee Jeck Seng menerima undi yang memuaskan 20,731, manakala calon PAS Nordin Othman mendapat sekadar 2,962 undi.

Sebenarnya, Farid hanya menang kerusi tersebut dengan 47.28 peratus undi daripada jumlah pengundi yang keluar mengundi, manakala jumlah peratus undi diterima oleh Umno dan PAS adalah 52.7 peratus. Apa akan terjadi jika PAS tidak bertanding sebaliknya penyokong PAS memberi undi mereka kepada BN?

Selepas memenangi tiga PRK secara berturut-turut, Umno dan PAS pada 14 September lalu, menandatangani satu persefahaman kerjasama secara rasmi. secara rasmi, parlimen Tanjung Piai merupakan PRK yang pertama akan disemuka oleh Umno dan PAS bersama-sama, kemenangan BN di Tanjung Piai akan menjadi satu tanda positif ke atas kerjasama mereka.

(3) Adakah pengundi Cina masih penyokong tegar PH?

Tanjung Piai merangkumi 42 peratus pengundi Cina dan satu peratus pengundi India. Masyarakat Cina turut terganggu dengan identiti politik sejak PRU yang lepas.

Segelintir pengundi Cina tidak puas hati dengan cara kerajaan mengendali isu Icerd dan Jawi.

Kelewatan kerajaan PH menunaikan janji seperti pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) juga menimbulkan kemarahan mereka.

Bagaimanapun, Farid telah mempunyai reputasi baik dengan pengundi tempatan, dan ini akan sedikit sebanyak mengurangkan kehilangan pengundi Cina kepada PH.

(4) Umno atau MCA akan tanding?

Tanjung Piai merupakan kerusi tradisi MCA dan merupakan kubu kuat BN selama beberapa dekad, sehingga dikalahkan pada PRU14. Mantan presiden MCA, Ong Ka Ting, merupakan bekas ahli parlimen Tanjung Piai daripada 2004 hingga 2008.

Ong bertukar ke kerusi parlimen Kulai pada PRU12 pada 2008, dan Wee menggantikan beliau di Tanjung Piai. Wee memenangi selama dua penggal di 2008 dan 2013. Dan selepas PRU13, Wee dilantik sebagai timbalan menteri belia dan sukan.

Wee telah pun mengumumkan sedia bertanding pada PRK ini.

Bagaimanapun, Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan menggesa pucuk pimpinan BN memberikan kerusi tersebut kepada Umno. Beliau turut salahkan MCA yang enggan berundur daripada bertanding pada PRU14, menyebabkan BN kalah kerusi tersebut.

Namun, MCA memberitahu bahawa partinya telah memberikan ruang kepada Umno beberapa kali untuk bertanding di Tanjung Piai.

Terdapat juga satu lagi cara untuk menggantikan idea "kawasan tradisional". Sebagai contoh, BN meletakkan Ramli Mohd Noor, yang dipilih oleh Umno, sebagai "calon langsung" untuk pilihan raya kecil Cameron Highlands. Kerusi parlimen ini adalah kawasan tradisional MIC.

Sedangkan Cina merangkumi 42 peratus jumlah pengundi, menukar calon MCA dengan wakil Umno mungkin boleh makan diri. Tambahnya, masyarakat Cina tidak memihak kepada PAS dan ini akan menjejaskan calon wakil Umno.

Terdapat juga kemungkinan bahawa ketidakpuasan semasa di kalangan pengundi Cina boleh membawa kepada jumlah pengundi yang rendah dalam PRK itu.

(5) Isu politik domestik Bersatu

Tanjung Piai merupakan kerusi tradisional DAP, tetapi parti tersebut memberi laluan kepada Bersatu pada PRU14. Dijangka Bersatu akan terus mempertahankan dengan menurunkan wakil daripada parti tersebut pada PRK ini.

Pergelutan isu politik dalaman Bersatu terus berlanjutan. Perpecahan di dalam parti ini di peringkat negeri Johor menjadi lebih jelas selepas penggantian Menteri Besar Johor.

Menteri Besar baru Sahruddin Jamal tidak dilantik sebagai pengerusi badan perhubungan negeri Johor. Sebaliknya, ketua Bersatu bahagian Tebrau Mazlan Bujang digugurkan daripada majlis exco negeri minggu lepas, diangkat sebagai pengerusi Bersatu Johor.

Mazlan dan bekas ahli parlimen Farid dipercayai sebagai pengikut setia Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad manakala, Sahruddin lebih rapat dengan bekas menteri besar Osman Sapian.

Ini juga satu cabaran kepada ahli Bersatu Johor untuk mengetepikan perbezaan mereka dan bekerjasama antara satu sama lain semasa kempen untuk pilihan raya kecil ini.

(6) Adakah polisi pertanian dan perikanan meningkatkan kehidupan pengundi di Johor?

PH berjaya memenangi 18 daripada 26 kerusi parlimen di Johor pada pilihan raya lepas, yang merupakan sumbangan besar bagi gabungan itu untuk menawan Putrajaya.

Tanjung Piai akan menjadi pilihan raya pertama yang akan berlangsung di Johor. Terdapat 53,528 pengundi di Tanjung Piai dan sebahagian besar penduduknya bekerja di sektor pertanian, perikanan dan pelancongan.

Tahun lepas, Mahathir berkata bahawa dia mahu memotong elaun bulanan untuk hidup nelayan tetapi Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub kemudian menjelaskan bahawa skim elaun itu akan berterusan dan kerajaan juga bertujuan menaikkan jumlah pada tahun 2020.
Pada Jun lalu, Kementerian Hal Ehwal Ekonomi menyalurkan RM3 juta untuk meningkatkan infrastruktur dan kemudahan di jeti nelayan di Tanjung Piai.

Bagaimanapun, cabaran terbesar yang dihadapi oleh nelayan adalah kesan alam sekitar yang disebabkan oleh projek penambakan mega di sepanjang pantai Johor. Proses menuntut semula daripada 3,000 hektar di sepanjang pantai untuk pembangunan projek Forest City dan Taman Perindustrian Maritim Tanjung Piai bermula lima tahun yang lalu, menyebabkan kehidupan nelayan menurun secara dramatik.

Penambakan tanah pesisir berterusan menyebabkan hutan paya bakau hilang. Kebanyakan kawasan yang dahulunya laut kini dipenuhi dengan kediaman mewah dan zon industri petroleum yang besar yang dibina di atas tanah buatan manusia. Penduduk tempatan tidak mungkin mendapat manfaat daripada perkembangan ini.

Bagi petani yang menanam sayuran dan buah-buahan, mereka tidak akan mendapat manfaat daripada Skim Padi Kerajaan Persekutuan dan Skim Insentif Pengeluaran Padi kerana mereka bukan pesawah.

Taman Negara Tanjung Piai dan Taman Negara Pulau Kukup terletak 13km dari satu sama lain. Kedua-dua taman negara ini adalah destinasi eko pelancongan yang terkenal di Johor Selatan.

Terletak di hujung selatan Semenanjung Malaysia dan dengan itu titik paling selatan di tanah besar Eurasia, Taman Negara Tanjung Piai digunakan untuk mempunyai hutan bakau yang indah dengan kelip-kelip dan menarik pelancong tempatan dan asing.

Bagaimanapun, projek penambakan pelabuhan dan mega yang besar telah diluluskan untuk kawasan yang bersebelahan dengan Taman Negara Tanjung Piai, walaupun taman itu disenaraikan sebagai tapak Ramsar Wetlands.

Projek pembangunan telah didakwa mempengaruhi ekosistem persekitaran pesisir dan secara tidak langsung industri ekopelancongan.

Mengenai sama ada dasar kerajaan memperbaiki kehidupan, keputusan pilihan raya kecil Tanjung Piai dijangka dilihat sebagai petunjuk jelas.


Laporan oleh Lee Way Loon, Wong Kai Hui & Lu Wei Hoong


Tiada ulasan: