HALAMAN SANTAI

Rabu, 25 September 2019

Tanjung Piai: PH perlu 40 peratus undi Melayu, 70 peratus undi Cina

MalaysiaGazette
MGF010319_SEMAKAN-PERALATAN-UNDI04-1
Penurunan sokongan pengundi Cina daripada 90 peratus kepada 70 peratus dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai mungkin menyebabkan Pakatan Harapan (PH) kehilangan kerusi Parlimen itu.


PONTIAN – Penurunan sokongan pengundi Cina daripada 90 peratus kepada 70 peratus dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai mungkin menyebabkan Pakatan Harapan (PH) kehilangan kerusi Parlimen itu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pekan Nanas, Yeo Tung Siong berkata, PH perlu memperoleh sokongan sekurang-kurangnya 40 peratus pengundi Melayu dan sekitar 70 peratus pengundi Cina jika mahu mengekalkan kemenangan di Tanjung Piai.

Dalam Pilihan Raya Umum 2018, 57.12 peratus pengundi di Tanjung Piai ialah keturunan Melayu, 41.74 peratus Cina dan 1.03 peratus India. Peratus pengundi Melayu dianggarkan sudah meningkat dalam senarai pengundi terkini.

Tung Siong berkata kepada Sinchew Daily, tidak kira apa jua keputusannya, PH perlu mengakui bahawa parti itu mempunyai kekurangan dan perlu mencerminkan kelemahan diri jika ditewaskan.

Katanya, jika PH kalah di Tanjung Piai, ia mungkin kerana parti itu gagal mencapai standard yang dikehendaki rakyat, dan bukanya menyalahkan faktor agama dan kaum jika ditumpaskan.

Tambahnya, jika UMNO menang di Tanjung Piai, ia juga tidak harus disalah erti sebag
ai kejayaan pakatan UMNO-Pas.

Tung Siong berkata, beliau cenderung mahu melihat Bersatu melawan MCA sekali lagi di Tanjung Piai bagi mengelakkan “salah erti” yang mungkin timbul.

“Jika DAP menggantikan Bersatu di Tanjung Piai, ia akan disalah erti sebagai penguasaan DAP dalam PH.

“Jika UMNO menang di Tanjung Piai pula, ia akan disalah erti sebagai pakatan UMNO dan Pas mendapat sokongan termasuk daripada kaum Cina,” katanya sambil menegaskan “salah erti” itu akan memberi impak mendalam terhadap politik negara.

Dalam itu, ADUN Kukup, Datuk Md. Othman Yusof berkata, UMNO harus bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai untuk menambah peluang kemenangan Barisan Nasional (BN).

“Suasana politik sudah berubah dengan pakatan UMNO dan Pas. Pengundi bukan sahaja melihat parti, tetapi juga calonnya,” katanya.

Berhubung cadangan supaya bekas Ahli Parlimen Tanjung Piai, Wee Jeck Seng bertanding sebagai calon bebas, Md. Othman berkata, UMNO tetap yakin boleh menang walaupun bertanding secara tiga penjuru. – MalaysiaGazette


Tiada ulasan: