HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 September 2019

UMNO Batu Pahat buat laporan polis terhadap Amhari


Wartawan MalaysiaGazette


lapor-polis
Puad Zakarshi (tiga dari kiri) menunjukkan laporan polis yang dibuat terhadap Amhari Efendi Nazaruddin di IPD Batu Pahat.

KUALA LUMPUR – UMNO Batu Pahat hari ini membuat laporan polis terhadap Datuk Amhari Efendi Nazaruddin, pegawai khas kepada Datuk Seri Najib Razak ketika menjadi Perdana Menteri.Amhari juga adalah saksi utama pendakwa raya dalam kes 1Malaysia Development Berhad membabitkan Najib.

Bekas Ahli Parlimen Batu Pahat, Datuk Dr Puad Zakarshi berkata, dalam laporan itu, UMNO Batu Pahat meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan polis mendakwa Amhari di bawah Akta Pencegahan Pengubahan  Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.

Ia susulan pengakuan Amhari terdapat wang sebanyak AS$880 (RM3.7 juta) dalam akaun Bank BSI Switzerland (BSI) di atas namanya.

Malah, dia juga menerima gaji RM25,000 sebulan daripada syarikat swasta Orbs Solution Sdn Bhd sedangkan beliau masih penjawat awam ketika itu.

Pada 5 September lalu, dalam keterangannya, Amhari mengaku membuka akaun bank BSI atas nama Amhari yang didakwanya bagi tujuan untuk penggubahan wang haram (money laundering).

Najib menghadapi 21 pertuduhan membabitkan diri dalam pengubahan wang haram iaitu menerima, memindahkan dan membayar jumlah sama hasil daripada aktiviti haram.

Beliau juga didakwa atas empat pertuduhan salah guna kedudukan sebagai Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB untuk mendapatkan rasuah berjumlah RM2.3 bilion. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: