HALAMAN SANTAI

Jumaat, 27 September 2019

Maszlee menitiskan air mata, bimbang pegawai tidak sehaluan bangunkan MBK

MalaysiaGazette
MGF27092019_MASZLEE-TUTUP-SIDANG-PENDIDIKAN-KHAS03
Reaksi sugul sewaktu Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik berucap pada Majlis Penutup Persidangan Antarabangsa Pendidikan Khas di Hotel Marriott, Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL


“Tolong rakan sekerja saya dan kawan-kawan saya di Kementerian Pendidikan, sila jangan sia-siakan anak-anak kita Murid Berkeperluan Khas (MBK). Jangan pernah sia-siakan negara kita.

“Sila letakkan kepentingan negara kita sebelum kepentingan peribadi kita,” katanya dalam ucapan penutup Persidangan Antarabangsa Pendidikan Khas di sini hari ini.

Menurut Maszlee, segala perancangan yang direncana tidak akan dicapai sekiranya hanya beliau dan timbalannya, Teo Nie Ching sahaja yang beriya-iya untuk melaksanakan aspirasi pendidikan kepada MBK di bawah kerajaan Pakatan Harapan (PH) sedangkan ia tidak disambut baik oleh pegawai-pegawai di Kementerian Pendidikan.

“Saya rasa waktu yang diberikan kepada kami terhad, dalam tempoh lima tahun ini kita perlu laksanakan, persoalannya adakah mampu kita laksanakan.

“Kita sediakan pelbagai polisi sebagainya tapi di penghujung adalah pelaksanaan itu sendiri. Kalau hanya saya dan Timbalan Menteri dan kerajaan PH yang mempunyai impian kami tapi di peringkat pelaksanaan tidak berkongsi impian serupa, kita akan lihat kegagalan di peringkat pelaksanaan,” katanya lagi.
MGF27092019_MASZLEE-TUTUP-SIDANG-PENDIDIKAN-KHAS01
Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik berucap pada Majlis 
Penutup Persidangan Antarabangsa Pendidikan Khas di Hotel 
Marriott, Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL
Dalam pada itu, Maszlee turut melahirkan kebimbangannya tidak dapat meninggalkan apa-apa jasa kepada masyarakat kerana masih banyak lagi perkara yang belum dijayakan beliau sejak memegang jawatan menteri sejak Mei tahun lalu.

“Saya bimbang saya tidak boleh meninggalkan sesuatu untuk mereka (MBK) dan untuk negara semasa saya masih berkhidmat,” katanya lagi. -MalaysiaGazette

Tiada ulasan: