HALAMAN SANTAI

Sabtu, 24 Januari 2009

Bekas Naib Presiden MIC berhasrat cabar Samy Vellu dipecat

Oleh G. MANIMARAN
[DIKEMAS KINI, 2.30 PETANG]


PETALING JAYA: Bekas Naib Presiden MIC, Datuk M. Muthuppalaniappan yang mengumumkan hasrat untuk mencabar Datuk Seri S. Samy Vellu dalam pemilihan Presiden Mac ini telah dipecat berkuat kuasa serta-merta.

Bekas Pengerusi MIC Negeri Sembilan itu dipecat atas beliau mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang didakwa telah memudaratkan parti itu.

Ketika dihubungi sebentar tadi, Muthuppalaniappan mengesahkan yang beliau telah menerima surat pemecatan itu daripada Jawatankuasa Disiplin MIC hari ini.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Disiplin parti, Tan Sri G. Vadiveloo juga mengesahkan pihaknya telah mengeluarkan surat bertarikh 21 Januari lalu berhubung pemecatan kepada Muthuppalaniappan.

Katanya, tiga anggota panel jawatankuasa itu secara sebulat suara memutuskan untuk memecat Muthupalaniappan ekoran kenyataannya yang bersifat memudaratkan MIC, yang disiarkan oleh akhbar bahasa Tamil pada 11 November lalu dan Malaysiakini 17 Disember lalu.

Bagaimanapun katanya, Muthuppalaniappan boleh merayu kepada Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) dalam tempoh dua minggu.

Muthuppalaniappan diberikan surat tunjuk sebab pada 23 Disember lalu.

Surat pemecatan dikeluarkan sehari selepas Jawatankuasa Disiplin mendengar keterangan daripada Muthuppalaniappan - satu-satunya pemimpin MIC yang melahirkan hasrat untuk mencabar Samy Vellu.

Samy Vellu, penyandang jawatan Presiden MIC paling lama - sejak 1979 - juga telah mengumumkan hasratnya untuk mempertahankan jawatannya kali ini.

Penamaan calon bagi pemilihan jawatan Presiden diadakan bulan depan.

Selasa lalu selepas sesi pertemuaan dengan Jawatankuasa Disiplin, Muthuppalaniappan membidas pimpinan parti itu kerana menggunakan perbicaraan yang mendakwa beliau telah bertindak bertentangan dengan kepimpinan parti dengan tujuan menyekatnya daripada bertanding jawatan Presiden.

REAKSI

Sementara itu dalam kenyataan yang diemelkan, Muthuppalaniappan berkata, beliau kemungkinan akan merayu atas keputusan pemecatannya.

"Saya mungkin membuat rayuan dalam tempoh 14 hari kepada Jawatankuasa Kerja Pusat," kata beliau.

Malah, Muthuppalaniappan mengulangi bahawa beliau tidak diberikan peluang yang sewajarnya untuk membawa saksi dalam kes disiplin yang didengar oleh Jawatankuasa Disiplin tempoh hari.

"Surat (yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Disiplin) mengatakan bahawa selepas pertimbangan yang sewajarnya ke atas penerangan saya, tetapi saya tidak diberikan pertimbangan sewajarnya untuk membawa saksi bahawa kenyataan-kenyataan yang saya keluarkan adalah mengikut lunas perundangan dan benar.

"Kesemua anggota panel hanya tahu untuk mengatakan bahawa kesemua permohonan saya telah diketepikan," katanya.

Tambah beliau, keseluruhan proses membicarakan kesnya adalah satu tindakan menutup mata dan langkah yang telah pun ditetapkan terlebih awal menjelang pemilihan jawatan Presiden.

"Bimbang bahawa Samy Vellu akan menghadapi nasib yang sama sebagaimana disaksikan di kawasan Sg. Siput (ketika pilihan raya umum ke-12 Mac lalu), beliau mengambil pendekatan awal yang tidak berdemokratik.

"Tiada mana-mana pihak yang berfikiran waras akan menerimanya sebagai Presiden MIC. Beliau tidak boleh mendakwa dirinya sebagai pemimpin popular kalangan masyarakat India," katanya.

Tiada ulasan: