HALAMAN SANTAI

Jumaat, 30 Januari 2009

"Saya tidak cukup kuat pimpin Umno, BN Perak" - Tajol

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK


KUALA LUMPUR: "Saya tidak cukup kuat," demikian reaksi awal Datuk Seri Mohd Tajol Rosli Ghazali selepas keputusannya meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Umno Perak diterima oleh Majlis Tertinggi (MT).

"Ini bukan sahaja saya rasa bertanggungjawab terhadap peletakan jawatan ADUN Bota, tetapi saya juga rasa tidak terpikul tanggungjawab untuk memenangkan semula Perak," kata beliau lagi.

Kedudukan Tajol itu, yang bekas Menteri Besar Perak, diganti oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Abdul Razak.

Najib juga akan memegang jawatan sebagai Pengerusi BN Perak.

Tajol meletakkan kedua-dua jawatan itu berkuat kuasa serta-merta.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pula dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perak dan Timbalan Pengerusi BN Perak.

Ketika ditemui wartawan di lobi Menara Dato Onn, Tajol menambah, tindakan beliau itu bukan kerana paksaan mana-mana pihak.

"Saya yang letak jawatan, tiada paksaan kerana ini yang terbaik buat Umno Perak," katanya lagi.

Tajol menjelaskan, beliau telah memutuskan untuk melepaskan jawatan itu sejurus selepas pilihan raya umum Mac lalu, tetapi parti memintanya untuk memikirkan semula.

Oleh itu, katanya, beliau tidak memanggil mesyuarat Badan Perhubungan Umno Perak kerana tidak mahu perkara yang sama berulang.

"Saya tidak mahu ia berlaku (dipujuk) lagi... saya terus jumpa Datuk Najib, jumpa MT hari ini (malam tadi).

"Hari ini pun saya ulangi semula dalam MT, MT terima dengan baik," katanya.

Tajol bagaimanapun berkata, beliau akan terus memberi kerjasama kepada pucuk kepimpinan untuk bekerja keras demi kemenangan parti.

Ketika ditanya sama ada yakin dengan kepimpinan baru, Tajol berkata: "Kalau kepimpinan baru pun tak boleh menangkan Perak, tiada siapa yang boleh."

Tiada ulasan: