HALAMAN SANTAI

Ahad, 25 Januari 2009

Nasarudin maklum MB Perak sertai PKR tahun lalu

Oleh ZANARIAH ABD MUTALIB


PETALING JAYA: Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohd. Nizar Jamaluddin berharap lebih ramai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) akan mengikut jejak wakil rakyat Bota, Datuk Nasarudin Hashim untuk menyertai Pakatan Rakyat.

Mohd. Nizar berkata, beliau amat mengalu-alukan kemasukan Nasarudin yang juga bekas Pengerusi Felcra Berhad ke dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR), salah satu komponen parti dalam Pakatan Rakyat, berkuat kuasa hari ini.

"Kita alu-alukan kemasukan beliau memandangkan beliau adalah orang yang hebat dan bijak.

"Kita minta ADUN yang lain mengikut jejak langkah beliau," katanya ketika dihubungi mStar Online hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas pengumuman yang dibuat Nasarudin untuk menyertai PKR pada sidang media yang turut dihadiri Penasihat parti, Datuk Seri Anwar Ibrahim kira-kira pukul 2.30 petang tadi di ibu pejabat PKR, di sini.

Nasarudin, 58, berkata, beliau mengambil keputusan itu setelah mempertimbangkan kepentingan rakyat khususnya penyokong dan pengundi di kawasan DUN Bota dan amat yakin dengan kepimpinan PKR yang mempunyai iltizam dan idealisme yang kuat untuk memperjuangkan hak dan kepentingan rakyat yang terdiri daripada pelbagai kaum di negara ini.

Mohd. Nizar berkata, Nasarudin telah memberitahu hasrat beliau untuk menyertai PKR beberapa minggu yang lalu.

"Saya telah mengetahuinya sebelum ini dan beliau lebih nekad untuk mengambil keputusan itu setelah keputusan pilihan raya kecil Kuala Terengganu baru-baru ini yang berpihak kepada PAS," katanya.

Ditanya sama ada kerajaan negeri akan menawarkan sebarang jawatan kepada Nasarudin berikutan penyertaannya ke dalam Pakatan Rakyat, Nizar berkata, pihaknya akan berbincang mengenai perkara tersebut.

"Setakat ini, jawatan beliau adalah ADUN Bota. Kita tidak menyatakan tidak ada sebarang kemungkinan beliau ditawarkan jawatan... kita akan bincangkan," katanya.

Katanya, pihaknya kini sedang dalam usaha menarik lebih ramai ADUN dan ahli BN untuk menyertai Pakatan Rakyat.

"Kita sedang berusaha ke arah itu dan kini sedang merangka strategi untuk melaksanakannya," katanya.

Bernama melaporkan bahawa desas-desus mengenai kemungkinan Nasarudin meninggalkan Umno bertiup kencang selepas beliau tewas dalam pertandingan jawatan Ketua Umno Bahagian Parit pada pemilihan dua bulan lepas.

Nasaruddin adalah bekas timbalan ketua bahagian berkenaan.

Tiada ulasan: