HALAMAN SANTAI

Rabu, 28 Januari 2009

Politik wang: Umno disaran mansuh sayap parti

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK


KUALA LUMPUR: Umno disaran supaya memansuhkan sayap-sayap partinya bagi memastikan gejala rasuah politik dapat dihapuskan dengan lebih berkesan.

Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail berkata langkah penstrukturan semula parti itu penting kerana pengurangan sayap parti akan mengurangkan proses pemilihan bagi membendung gejala politik wang.

"Lagi banyak pemilihan, lagi banyak berlakunya masalah politik wang.

"Saya fikir perlukah ada Puteri dan Putera kerana lagi ada Puteri dan Putera banyak lagi main (guna) duit.

"Saya juga memikirkan barangkali Pemuda dan Wanita juga perlu dipertimbangkan kerana di England rasanya tidak ada pertubuhan wanita baik dalam parti Konservatif mahupun Parti Buruh," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Umno di sini hari ini.

Beliau turut mengakui gejala politik wang turut berlaku dalam pemilihan peringkat Puteri dan Putera Umno namun hingga kini masih belum ada pihak yang tampil membuat aduan secara rasmi.

"Saya dengar-dengar Putera, Puteri pun dah pandai main (guna) duit," katanya.

Jelas beliau ahli Puteri dan Putera Umno yang terdiri daripada golongan muda seharusnya memberikan tumpuan terhadap pelajaran dan bukannya bergiat aktif dalam bidang politik.

Ditanya pandangan beliau mengenai objektif penubuhan kedua-dua sayap parti itu adalah bagi memberi pendedahan awal terhadap politik, beliau berpendapat pendedahan tersebut masih terlalu awal.

"Mereka sepatutnya pentingkan pelajaran dahulu, mereka masih belasan tahun dan awal 20an.

"Kalau nak bagi pendedahan pun janganlah terlalu awal kerana sekarang ini bukan masanya lagi mereka aktif berpolitik," katanya.

Tambah beliau lagi kepimpinan hari ini memerlukan golongan muda yang akan menerajui negara pada masa akan datang.

"Kita bergantung kepada orang muda untuk membawa negara kita pada tahap yang tinggi dan bertanding dengan negara lain," katanya.

Tengku Ahmad Rithauddeen turut mencadangkan agar sistem kuota yang diamalkan untuk tujuan pemilihan dalam parti dimansuhkan kerana ia dilihat menyumbang kepada gejala politik wang.

Mengulas mengenai tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bota, Datuk Nasaruddin Hashim yang keluar daripada Umno dan menyertai Parti Keadilan rakyat (PKR), beliau kecewa dengan tindakan itu.

"Saya sebenarnya kecil hati dengan tindakan seperti itu terutamanya bila ada masalah.

"Kita boleh selesaikan masalah yang timbul dari dalam parti," katanya.

Tiada ulasan: