HALAMAN SANTAI

Ahad, 28 Jun 2009

PKR harus elak perpecahan

Oleh: HAJI WAHAB TIMPAI (sabahkini)


PEMBANGKANG di kawasan Parlimen Tenom yang merangkumi dua DUN Melalap dan Kemabong digesa supaya berkerja sama bermula sekarang untuk mengelakkan perpecahan para penyokong parti masing-masing pada pilihan raya umum ke-13.

Parti pembangkang di kawasan tersebut ialah SAPP, Keadilan dan DAP, bagaimanapun, DAP menubuhkan barisan penajanya, namun ia dijangka akan dipimpin oleh seorang mantan Penolong Pengarah Kastam DiRaja Malaysia.

Pertemuan tidak rasmi enam mata antara pemimpin veteran yang turut dihadiri oleh Ketua Bahagian SAPP Tenom Jimmy Jawatah bersetuju beberapa pandangan pemimpin veteran demi memantapkan lagi keyakinan penyokong pembangkang di kawasan DUN dan Parlimen terlibat.

Walaupun cadangan itu belum rasmi lagi, namun beberapa orang pemimpin veteran itu akan memaklumkan perkara itu kepada pengerusi DAP Sabah Dr. Hiew King Cheu dalam masa terdekat ini.

Kawasan Parlimen Tenom penduduknya majoriti dari kaum Murut diikuti China dan Kadazandusun.

Baru-baru ini seorang pemimpin Minoriti Lundayeh Mutang Dawat bersedia untuk menyertai DAP dengan syarat pemimpin pembangkang harus bermaufakat, sekiranya pembangkang menukar kerajaan BN pada PRU ke-13.

Menurut Mutang Dawat muali daripada sekarang pemimpin pembangkang perlu mengenepikan sikap penting diri sendiri untuk mencapai kejayaan menterjemahkan Kerajaan Pakatan Rakyat.

Sementara itu, Dzulkifi Gunsika yang baru saja mengistiyarkan meninggalkan Umno dan akan menyertai DAP satu tamparan kepada kemimpinan Umno Tenom yang baru Datuk Rubin Balang.

Manakala koresponden sabahkini.net, Mail Mathew yang turut hadir sama dalam pertemuan itu menggariskan beberapa panduan yang perlu menjadi tumpuan tiga parti pembangkang itu supaya lebih menarik kepada rakyat, untuk mengelakkan mereka cepat muak seperti yang berlaku dalam Parti komponen Barisan Nasional sekarang.

Tiada ulasan: