HALAMAN SANTAI

Ahad, 28 Jun 2009

Surau jadi tempat seksaan - Lima pelajar dibelasah selepas solat witir

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK


ROMPIN - Lazimnya surau menjadi tempat beribadat namun lain pula ceritanya bagi lima pelajar Sekolah Menengah Agama (SMA) Rompin di sini yang menyifatkan ia sebagai tempat penyeksaan ala penjara Abu Gharib, Iraq.

Seorang daripada pelajar terbabit mendedahkan, bukan sahaja Mohd. Ashraf Abdul Aziz, 15, yang dibuli hingga pengsan oleh sekumpulan pelajar senior di surau itu malah dia bersama tiga lagi rakan turut menjadi mangsa dalam kejadian yang sama.

Pelajar tingkatan tiga yang enggan dikenali itu memberitahu, selepas Ashraf dibelasah pada pukul 1 pagi, dia dan tiga lagi pelajar junior turut dipukul secara bergilir-gilir di surau tersebut.

"Pada malam itu (Khamis) sebaik selesai solat witir, kami dipanggil seorang demi seorang memasuki surau dan dibelasah mengikut giliran selepas kumpulan pelajar senior tidak puas hati sebab kami enggan ikut arahan mereka.

"Saya yang terakhir dipanggil dan sebelum tiba giliran, saya terdengar jeritan kawan-kawan yang dibelasah," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.

Pelajar tersebut diberi cuti oleh pihak sekolah bersama empat lagi rakannya termasuk Ashraf selepas kejadian itu.

Menceritakan kejadian buli itu, mangsa berkata, setiap kali rakan-rakannya dipanggil masuk ke surau, lampu akan dipadamkan dan kedengaran hanya suara kumpulan pelajar senior yang seronok membelasah dan teriakan mangsa.

Tiada ulasan: