HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Disember 2017

Hadi: Tun M tetap tak mengaku salah walau minta maaf

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad tidak akan mengakui kesalahannya, meskipun telah membuat permohonan maaf, demikian menurut Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
 
"Saya dengar sedikit di dalam televisyen mengatakan meminta maaf mengikut adab Melayu. Sedangkan meminta maaf bukan adab Melayu, ia adalah salah satu konsep di dalam Islam.
 
"Saya dengar katanya ada kenyataan lain pula selepas itu. Bukan mengaku salah, bukan bermakna salah... meminta maaf sahaja," katanya di sidang media selepas merasmikan Kempen Penambahan Ahli PAS 'Pilihanku 2.0' di ibu pejabat parti, hari ini.
 
Dr Mahathir, ketika berucap di perhimpunan Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) semalam memohon maaf di atas segala kesalahan lampau beliau, termasuk semasa menerajui negara selama 22 tahun. 
 
Beliau bagaimanapun tidak memerinci atau menyatakan permohonan maaf itu ditujukan kepada siapa, justeru menimbulkan tanda tanya mengenai keikhlasannya berbuat demikian. 
 
Pengerusi PPBM itu kerap didesak untuk memohon maaf di atas rekod pemerintahannya yang dicalar dengan penangkapan musuh-musuh politik termasuk pemimpin PKR dan DAP di bawah Ops Lalang. 
 
Beliau juga dituduh bertanggungjawab di atas penahanan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1998 selepas memecatnya daripada kerajaan dan Umno. 
 
Beliau berkali-kali didesak oleh penyokong pembangkang untuk akur dan memohon maaf di atas tindakan-tindakannya sebelum ini yang mengekang kebebasan kehakiman, hak asasi manusia serta pembaziran, pemborosan dan politik wang  semasa pemerintahannya. 
 
Mengulas lanjut, Hadi berkata PAS tidak mengambil sikap untuk membalas dendam terhadap kekejaman Dr Mahathir, terutama ketika pemimpin itu menjadi perdana menteri.
 
"Sehingga kini memang... Bahkan ketika kita memerintah Kelantan, Terengganu dan Kedah, kita tak balas dendam melalui kuasa yang ada pada kita, menandakan kita maafkan secara praktikal, bukan secara bercakap sahaja," ujarnya. 
 
Sementara itu mengulas isu calon perdana menteri, Hadi berkata PAS hanya menamakan mereka yang layak hanya selepas tiba masanya.
 
Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan Pakatan Harapan (PH) yang menamakan calon-calon perdana menteri dan timbalannya.
 
"PAS ada pendekatan sendiri. Kita diajar oleh Islam, kita tak meminta jawatan, kita minta perubahan berlaku. Masalah siapa yang menjadi nakhoda, bila tiba masanya kita akan tentukan," ujarnya.
 
Malah diajukan sama ada Dr Mahathir masih layak menjadi perdana menteri, Hadi berkata;
 
"Rakyat yang menentukan, biar dia bertanding dulu," katanya ringkas.
 
Dr Mahathir sebelum ini dinamakan sebagai calon perdana menteri jika PH menang dalam PRU14, sementara Presiden PH, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pula dicalonkan sebagai timbalannya.
 
Semalam Dr Mahathir mengumumkan kesediaannya bertanding di antara tiga kawasan iaitu Putrajaya, Langkawi dan Kubang Pasu dalam pilihan raya akan datang. 


Tiada ulasan: