HALAMAN SANTAI

Ahad, 31 Disember 2017

Kerajaan mahu ekstradisi rakyat Malaysia ditahan di Pakistan

ANTARAPOS

Post Pic
 
 
JOHOR BAHRU: Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata rakyat Malaysia yang terlibat dalam kes penyeludupan senjata api di Pakistan baru-baru ini wajar diekstradisi dalam usaha mengesan rangkaian serta tindakan yang telah dirancang berkaitan aktiviti keganasan.
 
Kata Nur Jazlan, kerajaan tidak boleh membiarkan mana-mana rakyat Malaysia yang terlibat dengan aktiviti keganasan hidup bebas di negara lain, apatah lagi suspek terbabit dipercayai mempunyai matlamat kembali ke Malaysia dan akan membuat keganasan.
 
“Kita pihak polis sentiasa bekerja ke arah membenteras aktiviti keganasan dan terbukti rakyat Malaysia ini (suspek) cuba membawa balik senjata dan sebagainya ke Malaysia yang bertujuan untuk melakukan aktiviti keganasan.
 
“Kita tetap hendak dia (suspek) balik, dia mesti ada rangkaian rakan-rakan dan kita hendak tahu apa yg dia sudah rancang untuk dilakukan,” katanya dipetik Astro Awani.
 
Nur Jazlan berkata pihaknya kini sedang meminta bantuan Polis Antarabangsa (Interpol) bagi proses ekstradisi lelaki yang berasal dari Serian, Sarawak itu.
 
Pada 22 Disember lalu, pemuda itu ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Jinnah, Karachi, Pakistan ketika hendak menaiki penerbangan ke Kuala Lumpur melalui Bangkok menggunakan penerbangan Thai Airways.
 
Lelaki itu ditahan bersama empat pistol, lapan kelopak peluru dan 70 peluru yang disembunyikan dalam ruangan rahsia pada kotak barangan serta tapak kasut miliknya.
 
 

Tiada ulasan: