HALAMAN SANTAI

Rabu, 28 Februari 2018

DAP mahu Jakoa diganti badan diketuai Orang Asli



lim-kit-siang-orang-asli
Pemimpin DAP, Lim Kit Siang pada dialog dengan Orang Asli di Cameron Highlands. (Gambar Facebook)


KUALA LUMPUR: Sambil menyuarakan kekecewaan terhadap status Orang Asli, Lim Kit Siang berkata DAP akan mendesak Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) diganti dengan badan diketuai Orang Asli.

Ketua Ahli Parlimen DAP berkata partinya juga akan mencadangkan Orang Asli dilantik sebagai timbalan menteri jika Pakatan Harapan (PH) menawan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Ahli Parlimen Gelang Patah itu berkata sedemikian pada dialog bersama Orang Asli di Kampong Ranau, Tanah Rata, Cameron Highlands semalam.

Komitmen disuarakan susulan permintaan masyarakat Orang Asli di Pos Menson, iaitu jika PH mengambil alih kuasa, Jakoa akan dihapuskan dan digantikan dengan “lembaga pembiayaan Orang Asli” yang terdiri daripada Orang Asli.

Masyarakat itu berkata Jakoa tidak berkesan dan tidak menjaga kepentingan Orang Asli dalam aktivitinya.

“Saya menyokong penuh permintaan menghapuskan Jakoa dan menggantikannya dengan satu badan diketuai Orang Asli, untuk menjadi pelopor dalam usaha penambahbaikan kehidupan Orang Asli dalam pembangunan arus perdana di Malaysia,” kata Lim.

Katanya, Jakoa dan kerajaan gagal menambah baik kehidupan masyarakat Orang Asli, sambil menambah, sangat sedikit jumlah Orang Asli yang memegang jawatan kanan dalam Jakoa atau dalam perkhidmatan awam secara keseluruhannya.

“Menurut jawapan di Parlimen baru-baru ini, daripada jumlah 998 kakitangan dalam Jakoa, hanya 111 adalah Orang Asli. Hanya seorang berada di kedudukan ‘pengurusan dan profesional’. Yang lain hanyalah kakitangan sokongan dan rendah.

“Ini sangat memalukan dan menunjukkan kegagalan Jakoa mewakili sebahagian besar masyarakat Orang Asli.”

Lim berkata selepas 6 dekad negara mengecapi kemerdekaan, sekurang-kurangnya 3/4 daripada kakitangan Jakoa diwakili Orang Asli, bukan hanya 11% buat masa sekarang.

Dalam perkhidmatan awam pula, terdapat 1,352 Orang Asli tetapi hanya 172 daripada mereka dalam kumpulan pengurusan dan profesional, kebanyakannya dalam perkhidmatan mengajar. Hanya seorang memegang jawatan tinggi dalam pengurusan.

“Sebab itulah DAP akan ambil langkah lanjut. Jika kami berjaya tawan Putrajaya pada PRU14, kami akan cadangkan kepada PH untuk melantik Orang Asli sebagai timbalan menteri, dan Orang Asli menjadi ketua lembaga baharu yang menggantikan Jakoa, dan bersama bertanggungjawab menjadi pelopor meningkatkan pembangunan arus perdana masyarakat Orang Asli .”

Tambah Lim, pada Isnin lalu di Gua Musang, seramai 230 Orang Asli memohon menjadi ahli DAP di cawangan DAP baharu di Kampong Parit, Kuala Betis.

Katanya, beliau melawat sekatan yang dibina Orang Asli Temiar di kawasan itu kerana membantah kegiatan pembalakan yang menjejaskan keberlangsungan hidup mereka.

Beliau menggesa kerajaan persekutuan dan kerajaan Kelantan menubuhkan suruhanjaya inkuiri secara bersama untuk secara saksama menyelesaikan sungutan Orang Asli terhadap pembalakan di Gua Musang.

“Masyarakat Orang Asli Temiar tidak harus dianggap atau dilayan seperti penjenayah atau orang jahat kerana mereka hanya melindungi hak sebagai rakyat Malaysia secara sah.

“Kerajaan persekutuan dan negeri tidak harus lupa, Orang Asli, khususnya masyarakat Temiar, berperanan penting dalam peperangan menentang pejuang komunis.”

Kata Lim, ratusan Orang Asli Temiar direkrut British, kemudian kerajaan Tanah Melayu, untuk membentuk angkatan Senoi Praaq, satu unit khas polis yang ditugaskan untuk mengesan gerila komunis di hutan sepanjang sempadan Thai-Malaysia.

Tiada ulasan: