HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 Februari 2018

DAP Nafi Terima Dana Daripada Taikun Robert Kuok





Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng hari ini menafikan partinya pernah menerima derma atau sumbangan daripada taikun Tan Sri Robert Kuok sepertimana dakwaan yang semakin bertiup kencang mutakhir ini.

Guan Eng berkata walaupun Kuok mempunyai hak demokrasi untuk menyokong dan menyumbang kepada mana-mana parti politik, namun beliau tidak tahu menahu jika sumbangan dana itu tidak disalurkan kepada DAP.

“Sebagai setiausaha agung, pemimpin nombor 1 dalam parti, saya tidak tahu dia pernah memberi sumbangan kepada DAP. Kalau ada, saya sudah berterima kasih.

“Saya tidak boleh berterima kasih kerana dia tidak beri kita wang. Tetapi mereka guna perkara ini untuk buli Robert Kuok.

“Kami mahu perdana menteri, Umno dan setiausaha agungnya tunjukkan bukti Kuok ada beri wang kepada DAP,” kata Guan Eng kepada pemberita di Komtar hari ini.

Guan Eng, anak saudara Robert Kuok (James Kuok) dan Dyana Sofea
Pada 23 Februari lalu, tulisan Raja Petra Kamaruddin di laman web Malaysia Today mendakwa individu terkaya di Malaysia itu telah menyalurkan dana kepada DAP melalui anak saudaranya James Kuok untuk membantu parti itu menewaskan BN pada PRU 14.

Dalam dakwaan itu Raja Petra menyiarkan gambar James bersama-sama Guan Eng dan gambar bersama Datuk Zaid Ibrahim di sebuah restoran.

James Kuok bagaimanapun menafikan menjadi orang tengah antara bapa saudaranya dengan DAP tersebut.

Anak Saudara Kuok itu bertegas dengan berkata beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan dan mendakwa Raja Petra telah mencuri gambar yang dimuatnaik di laman Facebook peribadinya.

Beliau juga menegaskan tiada sebarang hubungan kewangan dengan DAP.

“Benar, banyak kali saya duduk dan makan bersama pemimpin DAP. Mereka yang makan bersama saya juga tidak semestinya kroni DAP dan saya tidak peduli,” katanya.

James Kouk mendakwa Raja Petra sebagai “tidak mengenang budi” kerana tidak menghargai bantuan yang dihulurkannya sebanyak dua kali sebelum ini.

“Apabila dia keluar ISA, saya anjurkan makan malam untuknya…Dan saya mula mengenalinya,”katanya

Tiada ulasan: