HALAMAN SANTAI

Selasa, 27 Februari 2018

Mengapa Najib dan Dr M perlu berentap di Putrajaya

DETIK DAILY

 
Oleh Timmy Say

Tiada siapa yang boleh kalahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Pekan. Malah, boleh dikatakan BN boleh meletakkan sesiapa saja di Pekan, calon ini akan menang.

Jadi, perlukah PM bertanding di Pekan? Kawasan-kawasan selamat sebegini sepatutnya diberikan kepada orang baru.

Sebagai PM dan jeneral perang utama, Najib patut memilih kawasan yang lebih simbolik dan mencabar, sesuai dengan kedudukannya. Sebagai orang yang mentadbir Putrajaya, tiada tempat yang lebih sesuai daripada Pekan untuk PM, selain Putrajaya.

Di manakah pula Tun Dr Mahathir Mohamad hendak bertanding? Ura-uranya di Langkawi. Tetapi, minggu lepas ada berita yang melaporkan mungkin di Sembrong, mungkin di Lembah Pantai. Sebenarnya semua cadangan itu tidak sesuai.

Sebagai arkitek minda yang membina Putrajaya dan menjadi pengerusi Pakatan Harapan yang ingin merampas Putrajaya, dari segi simbolik dan persepsinya, Dr Mahathir seharusnya dicalonkan di Putrajaya.

Sebenarnya, pertelingkahan antara Dr Mahathir dan Najib kini hanya dapat diselesaikan di medan pilihan raya.

Pertarungan caci-mencaci, kritik-mengkritik, sindir-menyindir serta pertarungan ego antara mereka berdua sangat meletihkan negara dan rakyat.

Bayangkan Najib memilih makan quinoa pun menjadi modal kepada Dr Mahathir untuk menyerang Najib.

Kalau nak dijadikan isu, bukankah tindakan Dr Mahathir meminta derma daripada rakyat, ketika rakyat mengetahui betapa kaya semua anaknya jauh lebih menunjukkan beliau tidak dapat menyelami perasaan meluat rakyat terhadap sikap hipokrit yang ditunjukkan para ahli politik saban hari.

Sudah tiba masanya, rakyat perlu diselamatkan daripada politik toksik sebegini.

Oleh itu, antara Najib dan Dr Mahathir, mesti ada satu yang perlu tumbang di pilihan raya umum ke-14, barulah perkara ini akan terhenti.

Putrajaya ialah satu kawasan Parlimen yang simbolik. Kawasan ini belum pernah jatuh daripada tangan BN sejak ianya diwujudkan Dr Mahathir.

Oleh itu, Dr Mahathir perlu bertanding di Putrajaya untuk merobohkan benteng BN dan Najib perlu ke Putrajaya untuk mempertahankannya daripada serangan Dr Mahathir.

Jika Dr Mahathir menang, maka ia bermakna beliau berjaya menggulingkan Najib daripada Putrajaya meskipun Pakatan Harapan tewas.

Jika Najib menang, maka ia bermakna beliau akhirnya dapat mengundurkan Dr Mahathir untuk bersara buat selamanya.

Jika ada calon PM ke-3, beliau dialu-alukan untuk berentap di Putrajaya bersama Dr Mahathir dan Najib.

Biarlah kerusi Putrajaya ini dikhaskan kepada semua calon PM untuk bertanding. Setakat ini, sejarah menunjukkan sesiapa yang memenangi kawasan Parlimen Putrajaya setakat ini, memang akan menguasai “Putrajaya” secara mutlaknya.

Diharapkan para pimpinan BN dan PH yang cintakan negara dapat memastikan Najib dan Dr Mahathir berentap di Putrajaya.

Jika kedua-duanya bertanding dengan ikan kecil di kawasan yang dianggap selamat, kemungkinan kedua-duanya akan menang.

Tetapi, keputusan sebegitu akan menyebabkan pertelingkahan antara mereka berterusan dan negara akan terus diselaputi atmosfera negatif akibat pergaduhan kedua-dua tokoh ini. Akhirnya, rakyat juga yang susah.

Tiada ulasan: