HALAMAN SANTAI

Rabu, 26 September 2018

Tutup tahfiz: Hapus dulu pusat hiburan

DR RIDUAN MOHD NOR

 
 
LANGKAH Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mahu menutup semua pusat tahfiz haram di Kuala Lumpur atas alasan keselamatan dan kebajikan pelajar terjamin perlu dibahaskan secara terperinci dan menyeluruh. Ini kerana jika tindakan itu dibuat, dikhuatiri akan merencatkan perkembangan pendidikan tahfiz.
riduan mnor
Meskipun langkah DBKL itu dilihat positif kerana ia bertujuan mencegah dari kejadian tidak diingini seperti kebakaran, kemalangan, jenayah dan lain-lain, namun dari aspek lain pula ia mewujudkan birokrasi dalam pembelajaran agama.
 
Kenyataan YB Khalid Samad, Menteri Wilayah Persekutuan itu adalah bertitik tolak daripada kes seorang pengetua pusat Tahfiz yang didakwa atas melakukan kesalahan liwat terhadap sembilan orang pelajarnya di Kepong baru-baru ini. Langkah yang dicadangkan tidak mampu menyelesaikan permasalahan sebenar yang timbul.
 
Realitinya, kes jenayah seksual seperti liwat, rogol, zina, cabul dan lain-lain kerap kali juga berlaku di sekolah-sekolah yang lain. Sekolah asrama penuh, sekolah harian, sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan dan lain-lain tidak terkecuali dalam merekodkan kes seumpama ini. Ini bukan bermakna kita bersetuju dengan apa yang berlaku di pusat tahfiz di Kepong terbabit, tetapi memfokuskan hanya pada pusat-pusat tahfiz untuk diambil tindakan tegas juga adalah suatu tindakan keterlaluan.
 
Isu sebenarnya adalah keruntuhan akhlak moral dan harga diri yang melanda masyarakat. Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) tahun 2016 merekodkan sebanyak 12,025 kes seksual terhadap kanak-kanak berlaku di negara ini. Ia dipecahkan mengikut kes iaitu 2,759 kes rogol, 412 kes sumbang mahram, 1,423 kes mencabul kehormatan dan 422 kes luar tabii melibatkan mangsa di bawah 18 tahun bagi tempoh 2015 dan 2016.
 
Statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat pula menunjukkan sebanyak 5,779 kes penderaan seksual kanak-kanak direkodkan dari 2010 hingga 2015 dengan purata kes sebanyak 963 kes setahun.
 
Angka ini menjadi sebab jenayah seksual terhadap kanak-kanak adalah wabak yang membimbangkan negara. Jika sekolah tahfiz yang mengajar didikan agama secara langsung juga gagal mengekang golongan yang bertuhankan syaitan dan nafsu dari bermaharajalela, tidak dapat dibayangkan bagaimana dengan kelompok yang jauh dari pegangan dan pendidikan agama. Soalnya, jika menutup pusat tahfiz yang haram dari beroperasi, adalah ia menyelesaikan masalah? Bagaimana dengan kes seumpama ini yang berlaku di sekolah-sekolah kerajaan, sekolah swasta dan lain-lain yang mempunyai lesen sah? Apakah langkah yang boleh diambil bagi menghalang kejadian ini berlaku?
 
Kerajaan sepatutnya memikirkan langkah lebih jauh dalam mencegah jenayah seksual dari berlaku di mana-mana. Kewujudan kelab malam yang berleluasa di tengah bandaraya, penganjuran konsert-konsert dan aktiviti hiburan, pusat pelacuran, rumah-rumah urut, program hiburan di televisyen, akses internet yang mudah tanpa sekatan, pergaulan bebas antara lelaki dan peempuan adalah punca utama kejadian seksual berlaku.
 
Bagaimana jika kerajaan bertindak tegas dalam mengharamkan kesemua pusat hiburan, konsert-konsert serta menyekat rumah-rumah urut dan pelacuran terlebih dahulu sebelum mengambil tindakan tegas ke atas pusat-pusat tahfiz. Ia jauh lebih berkesan dalam mengawal gejala sosial dalam masyarakat.
 
Sebaiknya Khalid Samad melihat kes ini dengan cermat dan tidak melulu mahu menghukum kesemua tahfiz. Sepatutnya proses pendaftaran pusat tahfiz dipermudahkan, justeru mana-mana institusi tahfiz yang tidak berdaftar diusahakan agar dibantu untuk pendaftarannya.
 
Selainnya adalah pemantauan berterusan dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), pihak Jabatan Mufti dan lain-lain agar kesinambungan pusat tahfiz. Soal keselamatan, kebajikan, kebersihan, modul dan silibus, gaji dan elaun kakitangan serta lain-lainnya perlu menjadi perhatian agar institusi tahfiz dibela sebaik mungkin, bahkan dijadikan pusat pembelajaran yang istimewa.
 
Apa yang diharapkan adalah kerajaan mampu memberi penyelesaian terbaik, dengan menguntungkan umat Islam dan masyarakat keseluruhannya. Jadikan kes yang berlaku sebagai rujukan, agar insititusi tahfiz terus diperkemas, dikembangkan dan dinaik taraf supaya ianya terus sentiasa mendapat tempat di hati masyarakat.
 
Masyarakat umumnya masih meyakini, pendidikan agama terutama tahfiz melalui insititusi tahfiz mampu menyelamatkan akhlak dan moral generasi muda dalam mendepani kehidupan pada masa hadapan. - HARAKAHDAILY 
 
*  Penulis adalah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Pengerusi LESTARI.
 
 

Tiada ulasan: