HALAMAN SANTAI

Khamis, 27 September 2018

Menteri nafi pusat tahfiz KL akan ditutup

DETIK OFFLINE

 
KUALA LUMPUR — Kementerian Wilayah memberi tempoh sehingga 31 Disember ini kepada pusat-pusat tahfiz yang beroperasi di sekitar ibu negara untuk mendaftar dengan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Menterinya, Khalid Abdul Samad berkata langkah mewajibkan semua pusat tahfiz didaftarkan adalah untuk memastikan keselamatan, kebajikan dan pembelajaran pelajar-pelajar tahfiz berada dalam keadaan baik.

“Laporan sesetengah media yang pusat-pusat tahfiz di Kuala Lumpur tidak berdaftar akan segera ditutup adalah tidak tepat dan salah lapor.

“Dalam usaha pendaftaran ini, Kementerian Wilayah akan bekerjasama dengan Jawi untuk mendaftarkan semua pusat  tahfiz ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Khalid berkata, DBKL dengan kerjasama Bomba dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan memeriksa keadaan fizikal pusat-pusat tahfiz untuk memenuhi keperluan minimum dari segi keselamatan dan keselesaan, manakala Jawi pula melihat aspek kurikulum dan pembelajaran pelajar.

Katanya, kementerian akan mempertimbangkan sokongan yang sewajarnya bagi membantu  pusat-pusat tahfiz yang gagal memenuhi keperluan keselamatan dan keselesaan sebelum didaftarkan bagi kebaikan pelajar.

Pada Isnin, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa dilaporkan berkata pusat tahfiz di Kepong yang pengetuanya didakwa terbabit dalam kes meliwat sembilan pelajarnya  tidak mendapat kelulusan Jawi kerana gagal mengemukakan laporan Bomba dan DBKL. — Bernama 
 
 

Tiada ulasan: