HALAMAN SANTAI

Sabtu, 22 September 2018

Suaram mahukan IPCMC 'yang bergigi'

MALAYAIAKINI

   
Kumpulan pemantau hak asasi manusia Suaram mendesak Putrajaya supaya memastikan bahawa Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah laku Polis (IPCMC) diberi kuasa pendakwaan.

Katanya, pada masa ini, Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan Amerika Syarikat (EAIC) tidak mempunyai kuasa penyiasatan dan pendakwaan yang mencukupi, menjadikannya tidak berkesan, walaupun telah melakukan yang terbaik dalam kekangan tersebut.

"(EAIC) kekurangan sebarang kuasa undang-undang untuk memaksa polis untuk melaksanakan tindakan disiplin yang disyorkan atau untuk mengambil secara langsung tindakan jenayah dan umdang-undang terhadap anggota yang tidak bertanggungjawab," kata Suaram.

"Kerajaan mesti belajar daripada kesilapan ini dan memberi IPCMC kuasa yang diperlukan untuk menguatkuasakan cadangan tatatertibnya dan memulakan tindakan jenayah atau undang-undang dalam kes-kes pelanggaran serius terhadap hak asasi manusia atau penyalahgunaan kuasa," kata kumpulan itu.

Suaram juga mencadangkan IPCMC dibenarkan mewarisi antaranya kes kematian dalam tahanan, dari EAIC untuk mengambil tindakan terhadap anggota penguatkuasaan yang menyumbang kepada kematian tahanan.

Ia mendakwa bahawa mereka yang menyebabkan kematian Balamurugan, Syed Mohd Azlan, Karuna Nithi, A Kugan, N Dharmendran, dan lain-lain, masih bebas daripda tindakan.

EAIC akan diperkasakan dengan dijadikan IPCMC.

Ia diumumkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam sidang media selepas mesyuarat jawatankuasa khas kabinet mengenai antirasuah (JKKMR) di Putrajaya semalam.

Tiada ulasan: