HALAMAN SANTAI

Isnin, 14 Oktober 2019

Indonesia pindah ibu negara tidak jejas hubungan KL-Jakarta, kata timbalan menteri

Sektor pelancongan negara, khususnya di Sabah dan Sarawak, 
dijangka meningkat dengan ketara apabila Indonesia memindahkan 
ibu negaranya ke pulau Borneo. (Gambar Bernama)
 
KUALA LUMPUR: Langkah Indonesia memindahkan ibu negaranya dari Jakarta ke Kalimantan tidak akan menjejaskan hubungan dua hala yang sedia kukuh antara Malaysia dan negara jiran itu, kata Timbalan Menteri Luar, Marzuki Yahya.

Katanya, langkah Indonesia itu dibuat berdasarkan kepentingan negara tersebut.

“Tidak dapat dinafikan akan terdapat implikasi kepada negara kita, tetapi kerajaan percaya ia tidak akan menjejaskan hubungan dua hala yang semakin kukuh kini.

“Sebagai jiran yang rapat dan dekat, Malaysia sentiasa bersedia untuk berkongsi pengalaman dan kepakaran dengan Indonesia jika diperlukan.

“Ia berdasarkan pengalaman kita memindahkan pusat pentadbiran negara dari Kuala Lumpur ke Putrajaya ,” katanya di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Chan Foong Hin (PH-Kota Kinabalu) yang meminta menteri luar menjelaskan sejauh manakah persediaan kerajaan dalam berdepan cabaran dan peluang baru susulan langkah Indonesia memindahkan ibu negaranya dari Jakarta ke Kalimantan.

Mengulas lanjut Marzuki berkata, sektor pelancongan negara, khususnya di Sabah dan Sarawak dijangka meningkat dengan ketara apabila Indonesia memindahkan ibu negaranya ke pulau Borneo.
Katanya, ini kerana jarak kedua-dua negeri itu dengan Kalimantan begitu hampir.

“Pemindahan ini juga (ibu negara dari Jakarta ke Kalimantan) dijangka boleh membuka banyak peluang baru bagi meningkatkan kerjasama ekonomi antara Malaysia dan Indonesia, khususnya bagi wilayah di Borneo,” katanya.

Tiada ulasan: