HALAMAN SANTAI

Isnin, 21 Oktober 2019

Pegawai Felda didakwa sembunyi 4 bayaran cek


Abdul Manap Sidek, pegawai Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor, 
mengaku tidak bersalah terhadap kesemua pertuduhan. (Gambar 
Bernama)
 
SHAH ALAM: Seorang pegawai Felda didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas empat pertuduhan menyembunyikan bayaran cek berjumlah RM14,788.75.

Abdul Manap Sidek, 50, pegawai Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor, mengaku tidak bersalah terhadap kesemua pertuduhan itu yang dibacakan di hadapan Hakim Rozilah Salleh.

Bagi keempat-empat pertuduhan itu, Abdul Manap didakwa menyembunyikan pembayaran cek yang sepatutnya dibayar kepada seorang individu dan sebuah syarikat berjumlah RM14,788.75 dengan memasukkannnya ke dalam akaun Maybank miliknya.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di pejabat Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor pada 18 Ogos 2017.

Pertuduhan dibuat di bawah Seksyen 424 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun dan denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, pegawai pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Michael Joimin mencadangkan wang jaminan sebanyak RM20,000, selain syarat tambahan tertuduh perlu melapor diri di pejabat SPRM berdekatan dan menyerahkan pasport kepada mahkamah.

Abdul Manap yang tidak diwakili peguam, memohon wang jaminan dikurangkan atas alasan menanggung isteri, ibu mertua yang sakit serta dua anak yang masih belajar.

Mahkamah menetapkan jaminan sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin dan mengarahkan tertuduh menyerahkan pasport kepada mahkamah manakala tarikh sebutan semula kes ditetapkan pada 26 Nov ini.

Tiada ulasan: