HALAMAN SANTAI

Jumaat, 18 Oktober 2019

SPRM dedah penyeludupan 'terang-terangan' di sempadan



SPRM melancarkan satu siri klip video hari ini yang memaparkan kegiatan penyeludupan yang berlaku di sempadan Thailand-Malaysia di Padang Besar, Perlis.

SPRM berkata klip video itu yang diserahkan kepada mereka baru-baru ini, bertarikh dari 2017 hingga Mei tahun ini.

Klip video berkenaan menunjukkan bagaimana pegawai penguatkuasa akan berdiri atau merenung telefon bimbit mereka sementara penyeludup membawa barang-barang merentasi sempadan.

Ia juga menunjukkan pegawai yang didatangi oleh penyeludup sebelum mereka memulakan aktiviti penyeludupan.

Menurut analisis SPRM, penyeludupan adalah paling berleluasa antara 6 pagi dan 9 pagi apabila pegawai penguatkuasa bertukar syif.

Antara barangan yang dipercayai dibawa secara haram ke seluruh sempadan ialah daun ketum, petrol, baja, tepung, minyak masak dan barangan runcit yang lebih murah di Malaysia berbanding di Thailand.

Mengulas pada sidang akhbar selepas menayangkan klip video itu, ketua SPRM, Latheefa Koya berkata bahawa video itu menunjukkan penyeludupan secara "terang-terangan" di sempadan dan tidak menolak kemungkinan jenayah yang lebih serius seperti penyeludupan manusia dan dadah.
 
Agensi itu telah memaklumkan kepada polis mengenai penemuannya.

"Kami telah menyerahkan semua klip video kepada polis. Kami akan bekerjasama dengan Ketua Polis Negara (Abdul Hamid Bador) untuk mengambil tindakan yang perlu.

"[...] (Dan) sebaik sahaja kita mendapat butiran dari polis, kita akan mengambil tindakan yang perlu (iaitu) dalam bidang kuasa kita.

"Sudah tentu, pihak polis di pihak mereka akan mengambil tindakan yang perlu untuk meningkatkan dan mengetatkan sempadan, yang termasuk penukaran, perubahan dan segala yang perlu dilakukan," katanya.

"Kami percaya data yang kami terima juga melibatkan Jabatan Imigresen, Jabatan Kastam dan Majlis Keselamatan Negara (MKN)," tambah Latheefa.

Siasatan polis dijalankan

Ketika dihubungi, Abdul Hamid berkata polis telah memulakan siasatan sejak menerima mereka klip video itu lewat bulan lepas, dan bekerja rapat dengan SPRM dan MKN mengenai perkara itu.

Abdul Hamid menjelaskan bahawa pihaknya sudah mengenal pasti anggota yang terlibat dan penyeludup juga telah ditangkap.

Beliau menambah bahawa penambahbaikan telah dibuat kepada prosedur operasi standard (SOP) polis bagi mereka yang ditempatkan di sempadan negara dan pintu masuk.


Tiada ulasan: