HALAMAN SANTAI

Sabtu, 30 November 2013

Elaun Kafa Selangor paling tinggi di Malaysia

SHAH ALAM: Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor akan terus memperjuangkan nasib guru-guru bimbingan kelas agama dan fardu ain (Kafa) dengan kenaikan elaun sebanyak RM1,500.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pemodalan Insan negeri, Dr Halimah Ali berkata, elaun guru Kafa merupakan elaun paling tinggi di Malaysia kerana kerajaan Pakatan Rakyat telah menaikkan elaun mereka sebanyak dua kali.

Dalam sesi penggulungan, katanya, kerajaan Pakatan Rakyat sentiasa memantau keadaan guru-guru Kafa sebagai modal insan yang diamanahkan untuk memastikan insan yang mereka didik menjadi ‘khalifah fil ardh’.

Beliau berkata, mengenai sekolah agama menengah kerajaan negeri sedang mengkaji dasar penyediaan institusi pendidikan agama supaya kumpulan yang utama didahulukan keperluannya.

Katanya, perkara itu perlu dilakukan dengan mengambil kira aset premis atau sekolah dan tanah serta tenaga modal insan sedia ada agar tidak terlalu membebankan tanggungan rakyat.

"Antara inisiatif yang  mahu diambil oleh kerajaan negeri memaksimakan SRA yang sedia ada untuk di guna dengan permulaan sekolah menengah Kafa," katanya.

Beliau menjelaskan, mulai 2014, sembilan Kafa menengah akan dimulakan di seluruh Selangor kecuali Sabak Bernam kerana Sabak Bernam sudah mempunyai tujuh Sekolah Menengah Agama (SMA).

"Kita harus sedar, tanggungjawab menyediakan jenis sekolah pilihan rakyat mana mana golongan ibu bapa adalah jatuh di bawah kementerian pendidikan, kerajaan Pusat." tegasnya.

1 ulasan:

Kelembau berkata...

penipu... kalau tak mampu jgn ajak ajak ayam, wat sakit hati je. Tengok skrg, x naik pon