Datuk Wan Ahmad Wan Omar  
 
Datuk Wan Ahmad Wan Omar

SHAH ALAM – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak perlu merujuk mana-mana parti politik dalam urusan persempadanan semula kawasan pilihan raya, kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas soal kenyataan Pas yang mendakwa SPR tidak merujuk PR dalam urusan persempadanan semula kawasan pilihan raya.

Menjelaskan tentang perkara itu, beliau memberitahu bahawa Perlembagaan menetapkan, SPR tidak perlu merujuk kepada sesiapa berkaitan perkara itu.

“Itu pandangan yang tidak benar dan tidak tepat. Dalam urusan persempadanan semula pilihan raya, undang-undang tidak menetapkan yang SPR perlu merujuk kepada sesiapa. Tidak merujuk kepada kerajaan, Umno ke tidak merujuk kepada mana-mana parti politik.

“Kenapa? Kalau kita rujukkan kepada parti-parti politik, sampai 10 tahun pun tak selesai. Tak ada orang yang akan puas hati. Mereka nak ikut kepentingan masing-masing,” katanya kepada Sinar Harian Online ketika ditemui, hari ini.

Beliau menyeru agar parti-parti politik terbabit melihat perkara itu secara rasional.

“Parti-parti politik lihatlah perkara ini dengan cara yang rasional. Jangan membantah... tak percaya.

“Perlembagaan suruh SPR buat tapi mereka kata jangan buat. Tak percaya pada SPR. Sedangkan kita membuat urusan persempadanan semula ini mengikut undang-undang.

“Sila baca bahagian satu dan bahagian dua, jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan. Barulah jelas bahawasanya, urusan persempadanan pilihan raya ini adalah mengikut undang-undang dan dibuat dengan telus,” katanya.

Terdahulu, SPR akan memulakan kajian persempadanan semula kawasan pilihan raya yang akan bermula hujung tahun ini selepas tertangguh pada 2011.

Sebelum ini, Pas mendakwa persempadanan semula yang dilakukan SPR  tidak merujuk kepada PR dan dilihat  tidak adil bagi sebuah negara demokrasi.