HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Disember 2013

Siapa Rahim Ghouse?

alt

 RAKYAT NEWS


BE DA MAN- Sejak Jumaat (27/12/2013) beberapa blog telah menyiarkan kandungan pintasan email yang kononnya ditulis oleh Rahim Ghouse kepada Rafizi. Email yang bertajuk C for Chaos itu menjadi viral beberapa hari ini berikutan perancangan meletakkan bom di beberapa lokasi berdekatan Dataran Merdeka pada 31 Dec nanti.

Rahim Ghouse yang dihubungi Mingguan Malaysia walau bagaimananpun menafikan email berkenaan. Berikut adalah petikan dari artikel yang diperoleh dari Utusan Online ;

Beberapa blog hari ini menyiarkan surat tersebut yang antara lain turut mendakwa Abdul Rahim mengatakan 'angkatan media sosialnya' akan merakam setiap detik yang berlaku pada malam itu dan memuat naik terus ke laman YouTube dengan pantas bagi memastikannya menjadi 'viral'.

Apabila rakaman-rakaman tersebut menjadi 'viral' jelas surat itu, beliau dikatakan akan meminta Rafizi meletakkan kesalahan kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) dan dari situ, mereka akan memantau corak kejadian yang berlaku untuk perancangan seterusnya.

Surat itu juga menyatakan sesiapa sahaja dalam kalangan pasukan Rafizi yang ditahan sebelum 'acara utama' diminta untuk tidak merosakkan rancangan kerana mereka akan dijamin selepas itu.

Walau bagaimanapun, Abdul Rahim yang dihubungi Mingguan Malaysia menafikan perkara tersebut dan memberitahu surat itu ditulis pihak lain untuk kepentingan peribadi mereka semata-mata.

Dalam artikel sebelum ini penulis turut melampirkan beberapa email Rahim Ghouse kepada beberapa pemimpin PKR yang dikatakan turut digodam dan salah satu email berkenaan mempunyai tajuk yang yang serupa dengan email terbaru iaitu C for Chaos, walau bagaimanapun penerima emel berkenaan bukan Rafizi tetapi individu bernama Piang Yow Wong.

Samada tulen atau tidak email2 berkenaan, persoalan yang mungkin timbul dalam fikiran orang ramai ialah siapa itu Rahim Ghouse? Nama beliau jarang sekali kedengaran dalam politik tanah air, pernah juga beberapa kali nama beliau dikaitkan dengan Anwar.

Melalui carian di Internet mengenai Rahim Ghouse, berikut adalah beberapa maklumat yang diperoleh dari individu ini. Sumber blog Medan Info Kita ;

Bila sebut tentang negara Australia, sudah pasti kita akan membayangkan wajah bekas Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang tahun 1998, Abdul Rahim Ghouse. Anak muda berjambang yang berjaya dijadikan “Maulana Besar” atau Jutawan zaman Anwar menjadi Menter Kewangan...

Rahim Ghouse yang mengumpul kekayaan melalui Abrar Group Inc semenjak awal tahun 90an telah melarikan diri keluar negara setelah Anwar Ibrahim ditahan pada 20 September 1998. Beliau ke Jakarta untuk mendapatkan sokongan luar negara, ketika itu Rahim bersama sama dengan Saifuddin dan Ezam Mohd Nor.

Tetapi apabila Ezam pulang ke tanahair bersama Saifuddin untuk menyertai gerakan reformasi menuntut pembebsan Anwar, bekas Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang ini pergi menetap di Melbourne, Australia.

Sekitar tahun 2001 sewaktu satu satunya anak lelaki Anwar iaitu Mohd Ihsan menghadapi masalah displin di sekolah kerana tekanan dengan kes papanya..., Rahim Ghouse telah membawa Ihsan menetap dan bersekolah di Australia...!

Kini Abdul Rahim Ghouse dikenali sebagai Dr Abdul Rahim Ghouse, Chief Executive Officer – CEO Kuwait Finance House Australia.
Dari blog Mat Kilau Penang pula;

Siapa Rahim Ghouse? Rahim diketahui umum sebagai salah seorang kroni dan penyokong kuat bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau merupakan penggerak dan penyalur utama kewangan gerakan awal reformasi.

NAME : DR ABDUL RAHIM GHOUSE
ADDRESS : NO 2 JALAN BUKIT SETIAWANGSA 16,
TAMAN SETIAWANGSA, 54200
KUALA LUMPUR
COMPANY NAME POSITION
Access Equity Sdn Bhd Director 
NBCT Rail Sdn Bhd Director
Sambungan Transit Antara Sdn Bhd Director
Abrar Health Services Sdn Bhd Director
Abrar Construction Sdn Bhd - Director
Abrar Corporate Resource Sdn Bhd - Director
Abrar Brokerage Holdings Sdn Bhd - Director
Abrar Infrastructure Holdings Sdn Bhd - Director
Abrar Financial Holdings (Overseas) Sdn Bhd -Director
Abrar Frontier Management Sdn Bhd - Director
Abrar Financial Holdings Sdn Bhd - Director
Abrar Development Ventures Sdn Bhd - Director
Abrar Technologies Sdn Bhd - Director
Abrar Corporation Berhad - Director
Abrar Group International - Director
Abrar-Kuwait Holdings Sdn Bhd - Director
Abrar Vision Sdn Bhd - Director
Benar Antara Sdn Bhd - Director
BA Engineering Sdn Bhd - Director
BPM International Sdn Bhd - Director
Science-Tech Solutions Sdn Bhd - Director
Nadi Puspa (M) Sdn Bhd - Director
I.I Management Consultancy Sdn Bhd - Director
Camery Deluxe Sdn Bhd - Director
A.G.I Nominees Sdn Bhd - Director
Chalpeak (M) Sdn Bhd -Director
Meteoric Ventures Sdn Bhd Director
Vital Accord Sdn Bhd Director
KFH Ijarah House (M) Sdn Bhd Director
Honan Plantations Sdn Bhd Director
Meadow Point Sdn Bhd Director
Accurate Networks & Systems Integration Berhad Director
Express Rail Link Sdn Bhd Director
North East Meridian Sdn Bhd Director
Mun Loong-Hankyu Jaya Director
Keltimber Sdn Bhd Director
Global Broadcast Networks Sdn Bhd Director
ICM Studies Sdn Bhd Director
GBN Equipment Sdn Bhd Director
ISR Consultant Sdn Bhd Director
Wisma Embun Sdn Bhd Director
Aktimas Veneer Sdn Bhd Director
Rampai Jalir Sdn Bhd Director
ISR Communications Sdn Bhd Director

Jawatan sebagai 'Director' di 45 buah syarikat ini dikatakan adalah melalui recomendation Anwat yang ketika menjawat jawatan sebagai Timb. Perdana Menteri , dek kerana ketakutan selepas Anwar ditangkap maka si Rahim Ghouse melarikan diri ke Australia. Selain itu timbul juga spekulasi di kalangan penggiat blog baru2 ini tentang sebuah banglo bernilai RM73.3 juta di Australia milik Rahim Ghouse kononnya dikhabarkan dari Saifuddim Nasution.

Tiada ulasan: