HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Disember 2013

Warga emas disaran lanjut pengajian ke universiti, perkasa potensi diri

Oleh : NAEEM RAFFI






SHAH ALAM: Warga emas khususnya di Selangor disaran meraih peluang menimba ilmu dan memperkasakan potensi diri sejajar dengan tema sambutan Hari Warga Emas tahun ini ‘Ilmu dijunjung, Warga Emas Disanjung’.

Pengarah Kebajikan Masyarakat Negeri Selangor, Nik Omar Nik Ab Rahman, berkata ilmu, pengalaman dan kepakaran yang dimiliki setiap warga emas adalah aset paling penting buat negara.

Nik Omar

“Usia tua bukan nokhtah bagi warga emas untuk menyumbang. Ia juga bukan nokhtah untuk kita memanfaatkan golongan warga emas ini,” katanya ketika berucap pada majlis Sambutan Hari Warga Emas Peringkat Negeri Selangor, di sini, baru-baru ini.

Beliau turut memuji dan menghargai jasa baik pelbagai pihak yang bersungguh-sungguh meneroka dan memberi peluang kepada warga emas untuk melanjutkan pelajaran.

“Universiti Terbuka Malaysia (OUM) sudah embuka ruang kepada warga emas untuk melanjutkan pelajaran melalui insentif berbentuk diskaun (75%) membabitkan yuran pengajiannya.

Carom

“Begitu juga dengan Institut Gerontologi, Universiti Putra Malaysia (UPM). Mereka mengambil inisiatif menerajui Program Universiti Era Ketiga (U3A) sejak tahun 2007,” katanya.

Selangor Kini difahamkan, sejak program U3A dijalankan bilangan peserta meningkat daripada 84 peserta, pada 2007 kepada 548 peserta pada akhir tahun 2012.-NFN-

Tiada ulasan: