Sebahagian mangsa banjir menyatakan rasa tidak puas hati dengan masakan dan bekalan makanan di sebuah pusat pemindahan, Kedai Lalat. Sebahagian mangsa banjir menyatakan rasa tidak puas hati dengan masakan dan bekalan makanan di sebuah pusat pemindahan, Kedai Lalat.
 
 
KOTA BHARU - Keadaan kecoh akibat dakwaan rasa tidak puas hati yang timbul dalam kalangan mangsa banjir di salah sebuah sekolah di Kedai Lalat, di sini, terlerai.

Ketegangan timbul menyaksikan babak salah faham dengan pihak yang mengambil tangggung jawab sukarela yang memasak dan mengagihkan keperluan menjadikan keadaan keruh.

Serik untuk berpindah ke pusat pemindahan banjir pada masa akan datang, Manisah Ibrahim 45, mendakwa, makanan di situ seolah-olah dicatu dan dibahagikan dengan serba kekurangan.

"Kami tinggal selama empat hari di sini, namun kami sukar untuk menikmati makanan yang cukup, malah kami terpaksa berjimat-cermat makan.

"Kami juga sering dimarahi jika meminta untuk beberapa keperluan termasuk selimut, tikar dan lampin pakai buang bayi," dakwanya kepada Sinar Harian, di sini.

Manisah berkata, aduan juga pernah dibuat kepada kepada pihak terbabit bagi memperbetulkan keadaan, namun suasana semakin tegang dan kecoh sejak malam kelmarin.

Bagi Che Som Omar, 46, yang mempunyai suami orang kelainan upaya (OKU), melahirkan rasa kecewa dengan layanan yang diterima termasuk semasa meminta tikar untuk duduk.

"Saya dan suami ambil keputusan untuk tinggal di dalam dewan memandangkan suami kerap ke tandas.

"Lagipun, suami pernah dua kali terjatuh longkang semasa tinggal di bilik pemindahan semasa berulang-alik ke tandas," katanya.

Katanya, sehingga semalam, tiada bantuan lain termasuk wang diberikan kepada mereka, tidak seperti tempat pemindahan lain.

Sementara itu, Ketua Sukarelawan, Azharuddin Mat berkata, tidak menafikan menimbulkan sedikit kekecohan.

"Ia berlaku disebabkan beberapa faktor dan salah faham serta gangguan emosi terhadap mangsa banjir yang bukan sahaja rumah mereka tenggelam, tetapi harta benda juga rosak.

"Emosi mereka terbawa-bawa hingga tertekan dan menyebabkan timbul ketegangan seperti ini," katanya.

Kata beliau, beberapa kekurangan bekalan yang ketara terjadi di pusat pemindahan tersebut, termasuk berkongsi bekalan dengan tempat lain.

"Kami akui tempat pemindahan ini 'tidak mewah' seperti tempat lain, lagipun tiada wakil dari agensi berkaitan yang sanggup bersama kami.

"Kami hanyalah sukarelawan dan manusia biasa yang berusaha membantu mangsa banjir mendapat makanan dan jika kekurangan, itu kelemahan dan kita sedaya upaya memperbaikinya," katanya.

Katanya, memandangkan banjir sudah surut dan 650 keluarga yang melibatkan lebih 1,000 mangsa terlibat, ramai yang sudah pulang ke rumah.

"Jika selepas ini ada bantuan dari orang ramai dan pihak tertentu, sekalipun mereka sudah balik, kami akan agihkan dengan adil dan akan pastikan ia sampai kepada mereka.

"Soal kami menyimpan bekalan itu kami nafikan dan ia tuduhan semata-mata dan mereka perlu tahu bantuan yang diterima bukanlah mampu menampung bilangan mangsa yang berpindah," katanya.