Zaiton (duduk, dua, kanan) bersama tulang belakang Forum Perdana Hal Ehwal Islam di Masjid Kariah Kampung Pilin, dekat sini, baru-baru ini. Zaiton (duduk, dua, kanan) bersama tulang belakang Forum Perdana Hal Ehwal Islam di Masjid Kariah Kampung Pilin, dekat sini, baru-baru ini.
 
 
REMBAU – Golongan ibu bapa dinasihatkan untuk memantau aktiviti anak-anak mereka yang berada di institusi pengajian tinggi (IPT) bagi memastikan anak-anak mereka tidak terpengaruh dengan fahaman Syiah.

Pendakwah bebas, Ustazah Zaiton Othman berkata, langkah berkenaan adalah amat penting terutamanya bagi anak-anak yang baru memasuki IPT memandangkan kumpulan berkenaan menyasarkan pelajar yang baru masuk ke IPT.

Menurutnya, berdasarkan maklumat yang diterimanya, kumpulan yang terpengaruh dalam fahaman Syiah berkenaan bergerak dalam kumpulan-kumpulan kecil dan sering menunaikan solat dari cara bertentangan dengan kebiasaannya.

“Jadi sebagai ibu bapa, saya harap agar mereka dapat memantau aktiviti anak mereka di IPT terutamanya bagi anak-anak yang baru sahaja menjejakkan kaki ke IPT.  Kita tidak mahu akidah anak-anak kita tidak terpengaruh dengan fahaman yang bertentangan dengan Mazhab Syafie ini," katanya.