HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Disember 2014

Doa, setiakawan buat mangsa banjir dan nahas pesawat

doa dan setiakawan

Roketkini.com


GEORGE TOWN: Kerajaan negeri Pulau Pinang merakamkan rasa simpati, sokongan dan setiakawan kepada hampir 250,000 mangsa banjir di Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Kedah. Perlis dan Johor.

Dalam perutusan tahun baru 2015 hari ini, Ketua Menteri Lim Guan Eng turut memanjangkan ucapan takziah kepada keluarga 162 mangsa nahas pesawat Air Asia QZ8501, selain ingatan buat keluarga mereka yang kehilangan orang tersayang dalam kejadian tragis dua penerbangan MAS MH370 dan MH17 tahun ini.

“Bencana-bencana ini mengingatkan kita semua bahawa, walaupun tidak berdaya menghadapi kuasa dan murka alam, kita boleh mengurangkan kesan buruk dengan syarat kita mempunyai mekanisme yang berkesan dan pengurusan krisis cekap.

“Masanya telah tiba untuk tadbir urus yang baik untuk tidak bergantung kepada personaliti, tetapi institusi berdasarkan sistem, dasar dan prinsip yang berfungsi.

“Kami berharap punca sebenar bencana ini ditemui dan keadilan diekmbalikan kepada ahli-ahli keluarga,” kata Guan Eng dalam perutusan tahun baru 2015 hari ini.

Dalam pada itu katanya, kerajaan negeri melalui inisiatif khusus berusaha mengembangkan dasar keprihatinan kepada orang miskin, wanita dan anak muda yang terkesan akibat bencana banjir yang melanda sebahagian besar megeri di Malaysia.

“Walaupun sebuah negeri yang kecil, kerajaan negeri Pulau Pinang menderma RM 1.5 juta untuk menunjukkan perhatian kami dan memngingatkan kepada mangsa banjir tahu bahawa mereka tidak keseorangan dalam penderitaan.

“Kami juga ingin merakamkan penghargaan kepada 1.6 juta rakyat Pulau Pinang yang bermurah hati menderma kepada warga Malaysia yang memerlukan,” kata Guan Eng.

Dalam perkembangan berkaitan, Guan Eng berharap rakyat Malaysia kita tidak melupakan mangsa ribut di Balik Pulau, yang merosakkan 367 buah rumah, khususnya 220 buah rumah di Sungai Rusa dan 100 buah rumah di Permatang Pasir.

Namun kata Guan Eng, agensi kerajaan negeri telah mengambil langkah segera untuk memulihkan keadaan dan membantu dalam kerja-kerja pembaikan. – Roketkini.com

Tiada ulasan: