HALAMAN SANTAI

Rabu, 31 Disember 2014

Kerajaan Selangor : Laksanakan pilihan raya kerajaan tempatan

 
Semua ahli majlis yang dilantik perlu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Akta Kerajaan Tempatan 1976.


selangor pilihan raya_300


PETALING JAYA : Kerajaan Negeri Selangor digesa melaksanakan pilihan raya kerajaan tempatan yang dijanjikan semasa manifesto pilihan raya lalu.

Pengerusi Bersama Coalitions Of Good Governance (CGG) Jeffrey Phang berkata, ini disebabkan pilihan raya kerajaan tempatan itu nanti membolehkan majlis perbandaran melakukan perkara yang baik kerana ia diketuai oleh mereka yang layak.

Beliau menambah, apabila diadakan pilihan raya itu, pihaknya mencadangkan semua ahli majlis yang dilantik perlu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Akta Kerajaan Tempatan 1976.

“Kuota 25 peratus daripada Badan Bukan Kerajaan (NGO) untuk ahli majlis yang kini diambil alih oleh calon politik harus diberikan kepada masyarakat awam untuk tahun 2015.

“Pencalonan untuk ahli majlis daripada NGO harus dilakukan oleh masyarakat awam dengan senarai tersebut harus dikemukan kepada Menteri Besar Selangor,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Tambahnya, bagi membantu kerajaan Selangor, pihaknya akan menubuhkan pasukan petugas yang terdiri daripada penduduk yang mempunyai pengalaman, sepertimana yang diperlukan untuk bekerja dengan Majlis Perbandaran dan wakil rakyat bagi menyediakan penyelesaian yang menyeluruh dan bersepadu.

Dalam pada itu, seorang lagi Pengerusi Bersama CGG, Jerald Joseph berkata, pihaknya bimbang kerana penyampaian perkhidmatan oleh kerajaan tempatan di Selangor masih lagi tidak menepati jangkaan orang ramai.

“Tedapat jurang komunikasi antara kerajaan tempatan dan orang ramai.

“Penyertaan awam seperti yang dibayangkan dalam Agenda Tempatan 21 tidak berkesan dalam mendapatkan maklum balas orang ramai yang tepat dan hanya merupakan perhiasan selepas keputusan dibuat,” katanya.

Tiada ulasan: