Siti Khadijah dan anak kecilnya mencari sisa-sisa yang tinggal untuk digunakan setelah rumahnya musnah dalam banjir yang melanda Kampung Manek Urai Lama. Siti Khadijah dan anak kecilnya mencari sisa-sisa yang tinggal untuk digunakan setelah rumahnya musnah dalam banjir yang melanda Kampung Manek Urai Lama.
 
 
KUALA KRAI -”Sebak hati saya bila pulang ke rumah, melihat hanya tinggal tapak rumah yang selama ini menjadi tempat perlindungan kami sekeluarga."

Itulah luahan, Siti Khadijah Md Nor, 36, yang menceritakan kesengsaraan selama empat hari bersembunyi di Bukit Kajang untuk menyelamatkan diri dari bencana banjir besar
“Sisa-sisa rumah saya sudah berada di bawah jalan masuk ke lorong rumah.

“Kini, apa yang mampu saya lakukan adalah mengutip sisa-sisa daripada rumah seperti kayu-kayu yang masih boleh digunakan untuk suami saya membina sebuah pondok tempat kami berteduh,” katanya ketika di temui pemberita di Kampung Manek Urai lama yang terjejas teruk akibat banjir di Kelantan sejak enam hari lalu.

“Selain daripada kayu-kayu, dia cuba mencari barang-barang lain yang mungkin boleh digunakan namun segalanya musnah,” katanya.

Siti Khadijah tinggal di kediaman itu bersama suami, Hassan Mahhasan, 38, lapan orang anak dan bapa mertua.

“Saya tak kata ini sebagai banjir, saya katakan ini tsunami. Air bah sangat laju dan menolak apa saja yang di hadapannya.

“Saya kini tinggal di rumah yang berada di atas bukit bersama puluhan yang lain. Jika nak pindah ke pusat pemindahan pun,  di sana sudah ramai sangat mangsa ditempatkan di pusat itu,” katanya