HALAMAN SANTAI

Isnin, 29 Disember 2014

Berita Terkini Banjir 2014 di Kelantan, Terengganu, Pahang? Insiden Bantuan Banjir Tidak Patut Berlaku?




berita banjir



Berita Terkini Banjir 2014 di Kelantan, Terengganu, Pahang? Insiden Bantuan Banjir Tidak Patut Berlaku? Sekarang hari ini dunia tanpa sempadan. Semua orang mampu menerima berita, “mencipta berita” dengan pantas dan menyebarkan berita terkini seberapa segera kepada kenalan terdekat walaupun tanpa diperiksa dahulu kesahihannya.

Disebalik perkembangan dan berita terkini banjir 2014 di kelantan, terengganu, Pahang dan beberapa negeri lain di Malaysia hari ini, pastinya ramai yang sudah menerima…berita terkini “palsu” berkenaan tentang gambar terbaru yang dikatakan bayi yang dijumpai kononnya telribat dengan tragedi banjir di Kelantan, Terengganu, Pahang & negeri-negeri di malaysia yang terlibat. Hakikatnya?

KLIK SINI : Banjir di Thailand. Terburuk Dalam Tempoh 50 tahun!! 
Kesan Kepada Malaysia?

Begitu juga gambar bantuan mangsa banjir yang mana bantuan yang diberikan katanya dicop terlebih dahulu sebelum diagihkan kepada mangsa banjir. Faktanya?

berita terkini banjir

Tetapi gelombang dan tragedi banjir terus menimpa rakyat Malaysia terutamanya yang tinggal di Pantai Timur, Berita Semasa terpanggil untuk memberikan pendapat disebalik bagaimana kita menguruskan masalah banjir di malaysia.

Sebenarnya Berita Semasa agak kecewa dengan beberapa kenyataan kalangan menteri kabinet Malaysia yang bercakap ikut “sedap mulut” dan tidak berfikir panjang sebelum mengeluarkan pendapatan kenyataan yang dibaca oleh jutaan rakyat Malaysia. Dan beberapa tindakan yang Berita Semasa perhatikan berserta aduan yang Berita Semasa terima setiap hari mengenai situasi dan perkembangan serta berita terkini banjir 2014 di Kelantan, terengganu, Pahang dan negeri-negeri lain agak mengecewakan. Antaranya :

Berita Terkini Banjir 2014 di Kelantan, Terengganu, Pahang? Mohon Penambaikan Segera!

  1. What? Menyediakan power bank bercaj? Erm….Adalah lebih baik diagihkan telefon buatan India contohnya yang boleh mengesan jejak mangsa banjir selama tempoh 30 hari lamanya. Ada cadangan lain?
  2. Banjir berlaku setiap tahun, tetapi masih lagi kedengaran cakap-cakap orang atas yang begitu mudah mengatakan “banjir 2014 kali ini di luar jangkauan. Itu sebablah perancangan dan SOP bantuan banjir semua yang dibuat sebelum ini tidak boleh digunakan“. Tepuk dahi Berita Semasa mendengarnya. Dikala rakyat mengharap bantuan seberapa segera dan mengharapkan orang dilihat menjadi tempat bergantung memberikan kenyataan “lepas tangan” sebegitu, agak mengecewakan sebenarnya
  3. Mana perginya kenderaan ampfibia? Mnegapa perlu tunggu gelombang seterusnya baru mahu menggunakannya? Apakah rakyat marhaen tidak layak dikala mereka terpinga-pinga menghadapi kejadian banjir kali ini? Di mana hovercraft? Akhirnya orang kampung terpaksa meredah banjir yang cukup deras dan begitu dalam sehingga terbalik lori yang digunakan?
  4. Terperanjat apabila Berita Semasa mendengar apabila genset di hospital tidak mampu bertahan lama. Hanya mampu bertahan 5 jam sahaja?
  5. Kenapa semasa keadaan yang begitu mendesak ketika tragedi banjir 2014 kali ini tidak meningkatkan kecekapan penghantaran bekalan? Kepada kerajaan Malaysia usahlah terlalu terikut dengan protokal birokrasi anda yang melampau dikala keadaan meruncing pada ketika ini. Apabila angin kuat, air deras, bahaya tidak jadi melakukan penghantaran? Mengapa tidak agihkan kepada kontraktor Cina, Melayu India yang benar-benar ada kompetensi? Pandaila mereka nanti mencari jalan untuk sebarang halangan kepada mereka ketika bagi menyelesaikan misi yang telah diamanahkan kepada mereka. Inilah yang dikatakan sebagai “The beauty of private sector; its result oriented“. Tidaklah kita akan mendengar “kes terbang ke sana ke mari tanpa hala tuju tanpa perancangan rapi yang akhirnya bantuan tidak berjaya diberikan.
  6. Terperanjat Berita Semasa apabila arahan dikeluarkan di mana UMK perlu ditutup buat sementara waktu. Budak-budak diarah pulang. Pulang ke mana? Bagaimana budak-budak ini mahu balik dalam keadaan sekarang ini?
  7. Dikala hujan dan banjir lebat di Kelantan pun masih lagi mahu mengadakan sidang DUN bagi perbahasan agenda Hudud di Kelantan? Rakyat anda sedang tinggal sehelai sepinggang tidak makan, hidup dalam kesejukan, tiada tempat yang sesuai untuk berteduh, tetapi masih lagi bercakap soal hudud? Ermm…..
  8. Dan yang paling Berita Semasa terperanjat adalah tidak mahu isytihar darurat sebab takut tidak boleh “claim insurans”? Erm….
  9. Kenapa mesti mahu cop _______, cop________ ketika mengagihkan bantaun kepada mangsa banjir? Mengapa? Bukankah ia akan meningkat masa tergendala dan kos?
  10. Mengapa mesti bertelegah “di depan pintu pusat bantuan banjir” dek kerana perbezaan politik?
Berita Semasa berharap sangat kenyataan dan tindakan yang menjelekkan yang tidak kena pada situasi meruncing melibatkan banjir 2014 yang berlaku sekarang ini tidak diteruskan dan tidak berulang pada masa akna datang. Kemungkinan akan ada 2 lagi gelombang susulan mengenai banjir 2014 yang akan melanda Malaysia selepas ini.

Berita Terkini Banjir 2014 di Kelantan, Pahang, Terengganu, perak, Johor, Selangor?

  • Jumlah mangsa banjir di Kelantan, Pahang, Terengganu, Perak, Johor, Selangor berjumlah 225,731 orang
  • Jumlah mangsa banjir di Kelantan 151,072 orang berbanding 134,139 semalam
  • Jumlah mangsa banjir di Pahang 33,225 orang berbanding 31,095 semalam
  • Jumlah mangsa banjir di Perak 7,813 orang berbanding 7,539 semalam
  • Jumlah mangsa banjir di Terengganu 33,292 orang berbanding 36,210 semalam
  • Jumlah mangsa banjir di Johor 328 orang berbanding 332 semalam
berita banjir 2014

Berita Semasa merasakan dalah lebih baik jikalau ikhtiar dan usaha yang diperlukan ditumpukan sepenuhnya untuk meneruskan misi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir pada ketika ini. Dan Berita Semasa ucapkan ribuan terima kasih kepada NGO, sukarelawan dan sesiapa sahaja yang ringgan tangan menghulur bantuan dan tangan sehingga sanggup berkorban masa, tenaga dan berhadapan risiko kecedaraan dalam apa cara sekalipun membantu ahli keluarga Malaysia yang sedang ditimpa bencana alam banjir 2014 pada ketika ini.

Banjir ini tiap-tiap tahun berlaku. Bukan 100 tahun sekali. Tetapi setiap tahun juga bersepah-sepah berhimpit di dalam dewan.

P/S : Kepada kerajaan Malaysia sila perbaiki tahap bantuan menggunakan khidmat helikopter, bot yang cukup terhad, komunikasi dan sebagainya.

PP/S : Mengalirkan air mata Berita Semasa melihatkan di kaca TV ramai yang tidak dalam menjamah makanan selama beberapa hari ini

Tiada ulasan: