Tetapi mereka menjadi lebih sasau apabila UMNO “seakan-akan” menyokong walaupun ada dua tiga kerat pemimpin UMNO menggelarkan orang yang membentangkan hudud sebagai “bodoh” dan ada yang berkata, “tidak akan masuk Kelantan.” Pedulikan. Puak ini kita tolak ke tepi, begitu juga dua tiga kerat dalam Pas yang menentang pembentangan kanun jenayah syariah itu.

Sehingga hari ini UMNO belum menyatakan sokongan secara rasmi. Saya fikir UMNO mengambil sikap berhati-hati. Tetapi ada beberapa isyarat yang menunjukkan UMNO menyokong usaha Pas itu. UMNO mungkin takut kehilangan "kekasihnya" MCA walaupun sudah curang dan biadab. Apa lagi MCA telah mengugut untuk berpisah dengan UMNO. Ini adalah kesan berpanjangan pasca tsunami politik 2008.

Benarkah parti Cina menentang kanun jenayah syariah? Atau sebenarnya ada perkara lain yang menjadi kebimbangan mereka? Saya tidak percaya mereka menentang kanun itu kerana mengacau kehidupan sosial. Sebaliknya menentang kerana kanun itu menjadi wadah kebersatuan (maaf kerana saya rasa canggung menggunakan istilah solidariti) orang Melayu.

Tetapi seorang kawan saya yang keloloh (dialek Perlis bermaksud buat lawak tidak bertempat) berkata, mereka menentang kanun jenayah syariah itu kerana menjejaskan perniagaan orang Cina yang menjadi tauke judi, tauke pusat pelacuran dan tauke pusat hiburan. Sebabnya pelanggan di tempat-tempat begini sebahagiannya adalah orang Melayu. Menurut teori “enam sen” dia, apabila orang Melayu takut undang-undang syariah, tauke Cina kehilangan pelanggan. Kononnya selepas berjaya di Kelantan, mungkin dilaksanakan di peringkat pusat suatu hari nanti.

Saya tidak menolak “jenaka” kawan saya itu. Memang ada benarnya “industri maksiat” begitu banyak dijuarai oleh orang Cina. Industri judi dan pelacuran 'halal' di Kuala Lumpur pun bukan rahsia lagi dimonopoli oleh orang Cina. Tetapi saya fikir ada perkara lain yang membimbangkan parti-parti Cina ini hingga mereka menjadi tidak keruan.

Yang peliknya jurucakap parti-parti Cina ini tidak memberikan hujah yang menjadi asas penolakan terhadap kanun jenayah syariah itu. Ketakutan dan kebimbangan mencetuskan misteri dan seolah-olah menyembunyikan perkara sebenar yang menjadi ketakutan.

Saya sangat percaya yang menjadi ketakutan dan kebimbangan parti-parti Cina ini ialah kebersatuan orang Melayu yang sudah mulai merentasi ideologi politik. Apabila UMNO walaupun secara tidak rasmi memperlihatkan sokongan kepada pembentangan kanun jenayah syariah ini, sudah ada asas kebersatuan iaitu kepentingan agama Islam.

Dalam politik Malaysia, UMNO dan Pas adalah dua parti yang mempunyai akar tunjang yang kukuh serta banyak persamaannya. PKR boleh runtuh bila-bila masa sahaja tetapi UMNO dan Pas agak sukar.

Sekiranya isu kanun jenayah syariah ini berjaya memisahkan Pas daripada belenggu DAP dan Pas menjadi pembangkang sendirian, Pakatan Rakyat yakni DAP akan terjejas teruk. Walaupun sekiranya MCA kononnya akan berpisah dengan UMNO kerana UMNO menyokong Pas dalam isu ini, politik Melayu akan lebih dominan. Ke mana MCA selepas keluar BN? Fikir-fikirlah sendiri berdasarkan keselarian gerak politik MCA dan DAP.

Bagi saya MCA dan Gerakan perlu disedarkan apabila mengugut supaya UMNO jangan menyokong kanun jenayah syariah kerajaan Pas. Suara sumbang kedua-dua parti ini tidak ada bezanya dengan DAP. Cuma yang menghairankan, dalam keadaan dua parti Cina ini yang ditolak oleh orang Cina dan hilang pengaruh dalam Pilihan Raya Umum-13 (PRU-13) mereka masih lagi menganggap mempunyai nilai yang tinggi kepada BN. Kasihan.

Dalam banyak perkara MCA membawa idealisme DAP. MCA menjadi pembangkang dalam BN sendiri dalam isu-isu yang melibatkan kepentingan orang Cina seperti budaya, pendidikan dan ekonomi. Maka sekiranya UMNO dan Pas bersatu dalam isu-isu tertentu, ini sudah tentu suatu yang sangat membimbangkan MCA dan DAP walaupun mereka juga melakukan perkara yang sama demi kaum.

Keterbukaan Kerajaan Pusat yang mengetepikan perbezaan ideologi politik dalam menangani tragedi banjir besar di Kelantan juga membimbangkan parti-parti Cina. Tragedi banjir telah menyatukan orang Melayu dan inilah antara hikmah di sebalik musibah yang melanda. Tentunya ini bukan suatu yang menggembirakan bagi parti-parti Cina.

Kalau diperhatikan sebelum ini, “perkelahian” MCA dan DAP tidak lebih sandiwara dan tidak menjejaskan asas perjuangan mereka terhadap kepentingan kaum. Tetapi “perkelahian” UMNO dan Pas memang real hingga isu kepentingan orang Melayu dan Islam pun mereka tidak dapat duduk semeja kecuali pada kali ini. Maka sudah tentu ini satu perkembangan yang luar biasa dan membuka mata DAP dan MCA.

Taktik yang dilakukan ialah menyekat kebersatuan orang Melayu dengan membangkitkan kesangsian UMNO terhadap Pas. Usaha ini memperlihatkan sedikit kejayaan apabila ada dua tiga kerat pemimpin UMNO memberikan label yang buruk kepada usaha Pas itu. Parti-parti Cina sangat gembira dengan sikap sesetengah pemimpin UMNO ini.

Kebersatuan orang Melayu perlu merentasi batas politik yang sempit untuk mendominasi dan muncul sebagai kuasa politik utama. Isu kanun jenayah syariah memperlihatkan ruang ke arah kebersatuan, setidak-tidaknya dalam isu agama. Isyarat lebih jelas ialah Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Chempaka apabila Pas dan UMNO memurnikan politik Melayu. Ini menakutkan DAP, Gerakan dan MCA. Mereka tidak senang melihat kemurnian ini.

Kawan saya bertanya, apakah kata saya kepada DAP, MCA dan Gerakan dalam isu kanun jenayah syariah Kelantan? Saya jawab, “Lu sapa? Gua tak perlu lu punya cakap.”- U/Malaysia