HALAMAN SANTAI

Isnin, 30 Mac 2015

Pindaan EKJS Kelantan Bukan Rang-Undang-undang Hudud

KELAB GREENBOC



 
 
EKJS: Bukan Islam tak sokong kerana belum faham

Cadangan pindaan Enakmen Jenayah Kanun Syariah (EKJS) melalui Bill Persendirian yang akan dibawa oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di parlimen disifatkan sebagai sangat cantik.

Bagaimanapun kata Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa, disebabkan masa tidak mengizinkan maka ia tidak dapat disampaikan untuk dikaji oleh semua pihak.

Beliau yakin, jika cadangan berkenaan EKJS itu berjaya disampaikan 100 peratus, semua pihak bukan sahaja Pakatan Rakyat malah tidak mustahil MCA dan Gerakan yang kuat menentang pun akan menerimanya.

Katanya, tugas PAS adalah mencari jalan agar agenda yang dibawa oleh Ustaz Hadi boleh difahami oleh rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.

"PAS nak bawa pindaan itu ke parlimen, kita memerlukan sokongan sekurang-kurangnya daripada ahli parlimen yang beragama Islam.

"Ahli Parlimen beragama Islam itu termasuklah daripada DAP dan PKR. Jadi, saya berpendapat jalan memberikan penerangan adalah lebih baik untuk kejayaan pindaan yang dicadangkan.

"Saya tak reti nak bergaduh macam orang lain, saya mempertahankan dengan cara saya, iaitu supaya agenda Presiden PAS itu berjaya, orang yang tidak faham dan tidak menyokong bukan kerana dia menentang tetapi kerana dia belum faham," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan Batu Gajah kali ke-29 di D'Hotel, Seri Iskandar, dekat sini semalam.

Husam juga berkata, parti komponen BN di Sabah dan Sarawak termasuklah PBB dan SUPP yang berdiam diri dalam isu ini membuktikan mereka boleh menerima EKJS bahkan diyakini akan menyokong jika BN menyokong bill persendirian tersebut.

Ini katanya adalah satu perkembangan yang sangat baik dan jika PAS berjaya memberikan penjelasan dengan baik, beliau yakin ia akan boleh diterima oleh kedua-dua belah pihak.

"Saya yakin bahawa semua pihak termasuklah dari kalangan komponen BN sendiri akan boleh menerima apa yang dibawa oleh Presiden PAS," ujarnya lagi. -HD

ULASAN GB

Pom pang Pom pang, akhirnya hukum kebenaran dan keadilan terdedah dengan sendirinya.

Kenyataan daripada Presiden PAS, Haji Abd Hadi Awang sendiri melalui Surat Terbuka Kepada Umat Islam: Isu Hudud Yang Dikelirukan, ternyata bahawa pindaan Kanun Jenayah Syariah di Kelantan tempohari BUKAN hukum hudud. Begitulah juga dengan Private Bill yang hendak diusulkan di Parlimen nanti.

Petikan:

Dalam masa yang sama, apa yang ingin dicadang dan akan dibawa oleh PAS menerusi Private Members Bill nanti pula bukanlah rang undang-undang hudud, tetapi pindaan dalam akta Mahkamah Syariah untuk membuka sedikit ruang bagi membolehkan satu-dua aspek syariah itu dilaksanakan terhadap penganut Islam sahaja. -Haji Abd Hadi Awang (rujuk pautan yang diberikan)

Jika demikian halnya, maka tidaklah salah dan berdosa untuk mana-mana ahli parlimen beragama Islam menolak Private Bill berkenaan. Kerana ia bukan rang undang-undang hudud. Dan tidak pula salah dan tidak juga menjadi kesan apa-apa untuk mana-mana ahli parlimen bukan-Islam jika mereka menyokongnya.

Sepatutnya isu pindaan berkenaan tidak perlu digembar-gemburkan dan tidak perlu untuk dikatakan sebagai hudud sehingga ia menimbulkan semacam phobia di kalangan bukan Islam. Ia hanyalah pindaan biasa dengan sedikit tambahan terhadap hukuman-hukuman yang sedia ada. Malah unsur hudud tidak lansung kedapatan di dalam pindaan-pindaan yang telah dilakukan. Maka adalah tidak betul untuk Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob mendakwa pihak yang mengkritik pindaan enakmen yang dibentangkannya di DUN Kelantan sebagai “golongan yang tidak beriman”. Apatah lagi kenyataan dari Ketua Ulamak Sedunia, Sheikh Yusof Al-Qardawi pun telah menyatakan "[VIDEO] Al-Qardhawi: Tegakkan Kehidupan Islam Dahulu, Bukan Hudud".

Ianya mungkin sengaja dihebohkan sebagai hudud untuk menarik sokongan kaum Islam, mungkin untuk agenda "penyatuan PAS-UMNO" di samping memporak-perandakan Pakatan Rakyat yang mana umum mengetahui hudud ditentang oleh bukan-Islam.

Soalnya siapa dalang yang merancang menyebabkan kekeliruan itu berlaku dan mengapa PAS menghebohkannya sebagai hudud? 
 
 

Tiada ulasan: