HALAMAN SANTAI

Selasa, 31 Mac 2015

[BERGAMBAR] Isu Banjir Di Kelantan, Yang Disembunyikan Di Sebalik Isu Hudud...

KELAB GREENBOC



 

Pengurusan banjir lemah kerana Kelantan tidak bekerjasama, kata PAC

Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengatakan pengurusan banjir lemah di Kelantan kerana kerajaan negeri tidak memberikan kerjasama, kata Datuk Nur Jazlan Mohamed.

Pengerusi PAC itu berkata, kelemahan tersebut dimaklumkan kepadanya semasa pendengaran dibuat hari ini dan MKN mendakwa kurangnya kerjasama kerajaan negeri Kelantan menyebabkan kordinasi Putrajaya untuk membantu terputus.

Ahli Parlimen Pulai itu juga berkata, MKN turut mengakui ada kelemahan dari pihak mereka dalam menguruskan banjir memandangkan musibah yang dihadapi kali ini adalah luar biasa.

"Mereka mengakui ada ‎kelemahan dari perancangan pengurusan dan timbul kerjasama kerajaan negeri.

"Sebelum ini kerjasama MKN dengan kerajaan negeri bila berdepan dengan banjir tidak jadi masalah sehingga pada tahun lepas ia terputus menjejaskan kordinasi kerajaan pusat dan kerajaan negeri," katanya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Sebelum ini, PAC memberitahu akan memanggil MKN dan kementerian kewangan berikutan dari peruntukan RM800 juta kepada mangsa banjir sepertimana diumumkan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan.

Peruntukan berkenaan membabitkan pembekalan makanan, operasi logistik dan pembersihan rumah-rumah mangsa.

Banjir kali ini melanda beberapa buah negeri, khususnya di Pantai Timur, antara yang terburuk dalam sejarah dan hampir 200,000 orang menjadi mangsa.

Menyentuh mengenai pengurusan belanjawan bagi mangsa banjir, Nur Jazlan menafikan wujudnya penyelewengan berdasarkan daripada penerangan MKN.

"Tidak ada penyelewengan kali ini, kerana setiap peruntukkan wang Ihsan banjir dipantau oleh jabatan audit dan juga Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Mereka ada setiap kali majlis penyerahan bantuan dan tahu segala prosedur itu, jadi amat sukar adanya penyelewengan," katanya.

Jazlan berkata, dari jumlah peruntukan lebih RM729 juta yang diterima, sebanyak RM215 juta masih tidak digunakan dan bakinya akan disimpan sebagai tabung dana dan dibawa ke tahun depan.

"Bagi peruntukan banjir khas, sejumlah RM500 juta diperuntukkan, di mana RM135,000 disalurkan untuk wang ihsan kematian bagi 27 keluarga dan wang ihsan bagi 276,720 ketua isi rumah," katanya.

Beliau juga berkata, PAC juga menerima alasan MKN bagi penambahbaikan pengurusan banjir terutama yang berkaitan teknologi dan peralatan.

"Pihak MKN berkata, mereka akan menambah baik pengurusan dalam operasi banjir seperti menggunakan teknologi meramalkan tempat hujan berlaku, potensi banjir dan sebagainya.

"Penambahbaikan juga bakal dilakukan dari segi komunikasi, termasuk dengan meletakkan satelit telefon ke tempat tinggi, supaya apabila bencana tiba, komunikasi tidak terputus, dan sebagainya," katanya. – TMI



Banjir Kelantan. Apa yang MB cuba sorok? (bukti)

Laporan dari aktivis alam sekitar.

Daripada tinjauan kami pd 22, 23 dan 26 lalu mendapati faktor2 yg menyumbang kpd banjir lalu bukanlah disebabkan dpd pembalakan haram tetapi dikenal-pasti adalah dpd aktiviti pembalakan berlesen berskala besar, amalan tebang habis secara rakus utk tujuan projek ladang hutan, perlombongan dan ladang kelapa sawit disamping aktiviti kerja2 tanah oleh pekebun sayur d Lojing. Gambar terkini keadaan Manek Urai terutama sekitar stesen ketapi akan saya share nanti.

Secara jujur tanpa dipengaruhi oleh mana2 pihak & tanpa ada kepentingan & agenda, Kerajaan Negeri setiap negerilah yg meluluskan sesuatu konsesi pembalakan. Saya share senarai kelulusan konsesi pembalakan di Jajahan Kelatan Selatan sahaja termasuk Jajahan Kecil Lojing pd tahun 2014 tidak masuk lagi Jajahan Kelantan Timut & Jajahan Kelantan Barat.

41 lesen di jajahan Kelantan selatan

EXCO yg memegang potfolio Tanah & Sumber Asli di pentadbiran Kerajaan Negeri memang Nik Amar yg dilihat tidak prihatin terhadap kesejahteraan alam sekitar manakala YAB MB pernah mengeluarkan kenyataan bhw konsesi balak di Daerah Kecil Lojing telah dihentikan sejak 2006 tetapi berdasarkan senarai yg saya share di atas konsesi balak telah diluluskan pd tahun 2014.

Pemandangan biasa di jajahan Gua Musang

Penafian MB Kelantan

Saksikan gambar2 pasca banjir di bawah:


-sumber: thecybersniper

Tiada ulasan: