HALAMAN SANTAI

Khamis, 30 Januari 2020

Belum ada keperluan henti semua penerbangan dari China – Dr Mahathir

Mohammad Arif Nizam

MGF30012020_RAMAH-MESRA-PM-BERSAMA-KPLB_03
Reaksi Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dirakam pada Majlis Ramah Mesra Perdana Menteri Bersama Rakan Strategik KPLB di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), Putrajaya. foto FAREEZ FADZIL
 

PUTRAJAYA – Tidak ada keperluan bagi kerajaan buat masa ini untuk menghentikan semua penerbangan dari China, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Perdana Menteri bagaimanapun berkata, satu kajian akan dilakukan untuk membuat keputusan itu.
“Waktu ini kita belum ada keperluan itu dan akan buat kajian sama ada perlu henti flight semua dari seluruh China,” katanya.

Beliau diminta mengulas tindakan Kerajaan Sabah yang menggantung semua penerbangan dari China ke Sabah berkuatkuasa serta-merta sehingga diberitahu kelak.

Timbalan Ketua Menteri Christina Liew berkata perkara itu diputuskan pada mesyuarat Kabinet semalam memandangkan ancaman koronavirus.

Beliau berkata penggantungan ini hanya sementara dan operasi akan disambung semula selepas keadaan kembali normal.

Dr Mahathir berkata demikian kepada media selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Perdana Menteri bersama Rakan Strategik Kementerian Pembangunan Luar Bandar di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di sini hari ini.

Turut hadir, Menteri Pembangunan Luar Bandar, Datuk Seri Rina Mohd. Harun.

Ditanya mengenai maklum balas dari Kerajaan China untuk membawa balik rakyat Malaysia dari Wuhan, beliau berkata pihaknya baru memulakan rundingan dan belum mendapat respon lagi. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: