HALAMAN SANTAI

Jumaat, 31 Januari 2020

Koronavirus beri impak kepada ekonomi seluruh dunia

Agensi
MGF27012020_MENTERI-KESIHATAN-LAWAT-KLIA_30
Tiga kanak-kanak memakai penutup hidung dan mulut sebagai langkah pencegahan terhadap wabak paru-paru atau koronavirus ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, Selangor. foto FAREEZ FADZIL
 

WASHINGTON/TOKYO- Penularan wabak koronavirus di China yang merebak dengan cepat berpotensi menjadi risiko besar baharu kepada ekonomi global dan menyebabkan para pembuat dasar bimbang.

Ekonomi global ketika ini masih lagi bergelut dengan kesan daripada perang dagang China- Amerika Syarikat (AS).

Menurut Timbalan Gabenor Jepun, Masayoshi Amamiya, kedudukan China yang besar dalam ekonomi dunia mesti diambil kira dalam menentukan impak wabak berkenaan kepada pertumbuhan global.

Harga saham di seluruh dunia jatuh pada Khamis selari dengan peningkatan jumlah kematian akibat virus terbaharu yang kini mencecah 170 orang.

Syarikat-syarikat penerbangan pula terpaksa menggantung penerbangan mereka manakala kedai-kedai pula terpaksa ditutup akibat wabak tersebut.

Potensi impak wabak tersebut kepada ekonomi dunia menjadi fokus utama sidang media Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell pada Rabu.

“Ekonomi China amat penting dalam ekonomi global hari ini dan apabila ianya perlahan, kita juga akan menerima tempiasnya meskipun tidaklah seterusk negara-negara yang berhampiran dengan China atau negara-negara yang mempunyai perdagangan aktif dengannya seperti Eropah Barat,” katanya.

Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe turut menyuarakan kebimbangan beliau dengan mengatakan akan memantau rapat sebarang kesan terhadap ekonomi Jepun termasuk penyusutan ketibaan pelancong dari luar negara.

Pakar Ekonomi Akademi Sains Sosial China yang juga pemikir utama kerajaan negara berkenaan, Zhang Ming menjangkakan wabak 2019-nCoV itu bakal menurunkan kadar pertumbuhan China sebanyak satu mata peratusan kepada lima peratus atau lebih rendah pada suku pertama.

Perkara yang sama turut diunjurkan oleh pakar-pakar ekonomi Citibank dan beberapa pusat kajian lain.

Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) bagaimanapun lebih berhati-hati dan berpendapat masih terlalu awal untuk menentukan kesan ekonomi akibat virus tersebut.

Bagaimanapun Pengarah Urusannya, Kristinal Georgieva mengakui terdapat kesan langsung terhadap permintaan pengguna dan perniagaan adalah sangat teruk di wilayah Hubei.

Katanya, impak negatif ke atas aktiviti ekonomi boleh dipulihkan dalam tempoh setahun sekiranya virus berkenaan berjaya dikekang segera, sama seperti yang berlaku ketika penularan wabak SARS pada tahun 2002 dan tahun 2003.

Namun begitu, jumlah kes wabak terbaharu ini telah pun mengatasi jumlah keseluruhan kes SARS.

“Impak segera sangat jelas. Kita lihat perjalanan, pelancongan dan pengilangan di China dan di luar China telah terjejas. Jadi boleh dikatakan pada suku ini, kita jangka ada sedikit impak negatif.

“Apa yang akan berlaku selepas suku ini, kita perlu perhati dan buat pernilaian dahulu,” katanya.

Ramai berpendapat impak 2019-nCoV kepada pertumbuhan global adalah lebih besar daripada SARS kerana China pada hari ini mempunyai penguasaan yang lebih luas dalam ekonomi dunia.

Perkara tersebut turut disuarakan oleh Timbalan Gabenor Bank of Japan.

Jelas Amamiya, jumlah pelancong China yang mengunjungi Jepun meningkat lebih 20 kali ganda berbanding pada 2002 dan 2003.

“Wabak ini merebak semasa cuti Tahun Baharu China ketika kadar kepenggunaan berada di puncak.
“Kami memantau dengan rapi perkembangan tersebut termasuklah seberapa teruk ianya akan merebak,” katanya dalam satu seminar di Tokyo.-MalaysiaGazette

Tiada ulasan: