HALAMAN SANTAI

Sabtu, 22 Februari 2020

Kumpulan pro-Anwar akan turun ke jalanan desak Dr M serah kuasa

Setiausaha Kumpulan Otai Reformis, Abdul Razak Ismail.

PETALING JAYA: Kumpulan pro-Anwar Ibrahim berkata keputusan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan tidak menetapkan tarikh peralihan kuasa daripada Dr Mahathir Mohamad kepada presiden PKR itu, sudah dijangka.

Setiausaha Kumpulan Otai Reformis, Abdul Razak Ismail berkata walaupun keputusan malam tadi nampak tidak memihak kepada Anwar, pihaknya tetap dengan pendirian sebelum ini untuk mendesak Mahathir berundur dan menyerahkan kuasa pada Mei tahun ini, bukannya selepas Persidangan Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (Apec) pada November.

Razak berkata, kumpulan ini akan menggunakan “pelan B” di mana mereka akan kembali turun ke jalanan bagi mendesak peralihan kuasa berlaku pada Mei ini sepertimana sejarah 1998.

“Otai Reformis dan rakan NGO masih tetap konsisten bahawa Mei 2020 adalah tarikh akhir Dr Mahathir melepaskan jawatan, jadi ‘pelan B’ kita akan teruskan sedikit masa nanti.

“Mobilisasi pelan B turun ke jalan raya sedang kita atur dalam masa terdekat.

“Imbau balik sejarah kami, Anwar di dalam Penjara Sungai Buloh semasa kami atur demonstrasi jalanan era 1998, jadi tiada bezanya kami sekarang ini,” katanya kepada FMT.

Kumpulan itu juga turut menyenaraikan beberapa alasan kenapa Mahathir perlu segera melepaskan jawatan, antaranya PH tidak lagi diyakini di bawah teraju pengerusi PPBM itu apabila tewas di PRK Tanjung Piai dan Semenyih.

“Dua kawasan itu, calon yg bertanding adalah dari PPBM. Malah idea NAP (National Automotive Plan) 2020 untuk menghasilkan kereta nasional ke-3 adalah salah satu contoh pembaziran wang rakyat.

“Bukan itu sahaja isu penjualan saham-saham 3 anak syarikat Petronas kepada syarikat-syarikat yang tidak dikenali, sangat mencurigakan kita dan itu juga antara sebab kami berpandangan kenapa Mahathir harus diturunkan pada Mei 2020 ini.

“Tempoh 9 bulan dari sekarang hingga selepas Apec pada Nov akan menyaksikan Mahathir melakukan lebih banyak pembaziran wang rakyat,” katanya.

Kumpulan itu juga akan teruskan jelajah ke negeri-negeri bagi memberi penerangan kepada akar umbi supaya menolak Mahathir.

Sementara itu, penulis buku pro-Anwar, Shahbudin Husin menyifatkan keputusan mesyuarat malam tadi mengecewakan rakyat dan ia gambaran zaman gelap Malaysia akan berpanjangan.

“Dalam usia menuju 95 tahun, Tun Mahathir tanpa berselindung memperlihat sisi tamak dan rakus kuasa yang ada dalam dirinya.

“Tun Mahathir dengan jelas memungkiri janjinya sendiri untuk menjadi perdana menteri selama 2 tahun.

“Tidak mustahil bila selesai sidang Apec nanti, lain pula belit dan alasannya untuk terus bertakhta sebagai orang paling berkuasa di negara ini,” katanya menerusi tulisan blog terbarunya sambil memaklumkan tiada kemajuan ekonomi dilakukan sepanjang 2 tahun Mahathir menarajui kerajaan PH.

Pimpinan tertinggi PH malam tadi sepakat untuk tidak menetapkan tarikh peralihan kuasa daripada Mahathir kepada Anwar.

Mahathir berkata, majoriti pimpinan bersetuju untuk beliau memutuskan tarikh bila akan menyerahkan kuasa perdana menteri.

“Terpulang pada saya sama ada saya nak lepas atau pun tak lepas. Itulah kepercayaan yang ditunjukkan parti kepada saya,” katanya Mahathir.

Tiada ulasan: